Bremen er flaskehals for alle specialtransporter
Den sløve sagsbehandling af ansøgning om sværgodstilladelser i delstaten Bremen rammer alle former for specialtransporter.
Det er ikke kun leverandører af offshore-materiel til Cuxhaven, der bliver ramt af den langsommelige sagsbehandling i delstaten Bremen.
Det oplyser vognmand Robert Christensen, Int. Transport, i Østbirk til TTN.
TTN’s storesøster i Hamborg DVZ skrev, som det blev refereret i TTN onsdag, at der er op til seks ugers ventetid på sværgodstilladelser fra delstaten Bremen. Selv om Cuxhaven ligger i delstaten Niedersachsen, så går tvangsruten for sværgodstransporterne gennem den lille delstat Bremen. Transportørerne har krav på at få en tilladelse inden for 14 dage, men den langsomme sagsbehandling i den lille bystat Bremen tvinger flere transportører til at vælge alternative havne.
- Det er ikke kun er et problem for offshore industrien, der skal til Cuxhaven. Det drejer sig om alt det svær-, bredde- og længdegods, der skal øst, vest, nord eller syd og omvendt i gennem delstaten Bremen, skriver vognmand Robert Christensen til TTN.
Han oplyser, at problemet i praksis rammer alle svær-, bredde- og længdegods, der skal til Bremerhafen og nordvest ud mod den Hollandske grænse eller bare skal transit gennem delstaten Bremen.
Lang omvej- P.T. ligger vi og kører en omvej ned via Hannover, Osnabrück og så tilbage mod Bremen ad A1 for at komme ud til det nordvestlige Tyskland eller Holland, en omvej på cirka 240 kilometer.
Robert Christensen oplever, at det er svært af forklare kunderne, hvorfor det tyske ansøgningssystem volder problemer i og omkring Bremen. Blandt andet fordi det ikke kun er tunge transporter, der kræver særtilladelse.
- Vi transporterer en del overdimensioneret gods, som kun har en maksimal totalvægt på 30-35 tons, men det er også hæmmet af Bremen´s langsomlighed, fordi de lægger alle æg i samme skuffe og behandler ansøgningerne i den rækkefølge de er modtaget. De kan åbenbart ikke se, at det kunne være smart at inddele ansøgningerne i forskellige kategorier, så man dermed kunne behandle ukomplicerede ansøgninger lidt hurtigere, slutter Robert Christensen.