Meget til vejene, men kun lidt til kontrol
Norske vognmænds brancheforening NLF er skuffet over manglende prioritering af kontrollen af udenlandske lastvogne i den norske finanslov.
NLF ser det som en sejr, at den norske omregistreringsafgift reduceres. At der satses stort på det norske rigsvejnet, anses også for lovende. Imidlertid er NLF skuffet over, at der ikke er øremærkede midler til mere kontrol af udenlandske transportørers indenlandske kørsel i Norge i den norske regerings forslag til statsbudget for 2013.
- Forslag til statsbudget for 2013 indeholder ingen store overraskelser, men det er positivt at se at satsningen på vedligeholdelse og drift af rigsvejene samt investeringer på rigsvejnettet fortsætter. Der er tale om en forøgelse på næsten 11 pct. når det gælder drift og vedligeholdelse af rigsveje samt trafikant og køretilsyn. Til trods for denne positive forøgelse synes tempoet at være lavt inden vedligeholdelsen. NLF ser gerne en hurtigere fremdrift, understreger adm. direktør i NLF, Geir
A. Mo.
Ligeså er der også næsten tale om en forøgelse på 11 %, når det gælder investeringer i rigsvejnettet.
Det er NLF tilfreds med. Imidlertid er dette ikke nok for å opfylde planerne i NTP som løber over fire år, for så er der kun tale om 95 pct opfyldning af målet. Samlet er NLF alligevel tilfreds med forslagene til vejbevillingerne i forhold til det der loves i NTP.
KontrolvirksomhedenNLF synes det er skuffende at der ikke er øremærket midler til mere kontrolvirksomhed indenfor godstransport i 2013.
– Behovet for at kontrollere ulovlig virksomhed indenfor godstransport er stort, og specielt indenfor cabotagetransport. Skal der gøres noget for at få bugt med useriøse udenlandske aktører, skal der fokuseres specifikt på kontrol inden for det område. Mangel på kontrol åbner op for at Norge bliver et sted, hvor social dumpning accepteres fordi man kan operer frit, pointerer Mo.
NLF savner også at transport bliver nævnt som et indsatsområde for Arbejdstilsynet i 2013, på
linje med renholdningsbranchen og social- og sundhedsvæsenet.
OmregistreringsafgiftenNLF er tilfreds med at være trængt igennem med at omregistreringsafgiften bliver yderligere reduceret. Afgiftsreduktionen er 40 pct. for både lastbil og påhængskøretøjer. Afgiften hæmmer omsætningen af brugte erhvervskøretøjer. En sådan reduktion vil åbne op for at flere mindre aktører vil kunne investere i nyere biler og måske også flere biler.