23948sdkhjf

Naturgas til lastbiler

Naturgasdrevne biler, busser og lastbiler skal have chancen for at bevise deres kvaliteter som drivmiddel i den danske transportsektor.

Naturgasdrevne biler, busser og lastbiler skal have chancen for at bevise deres kvaliteter som drivmiddel i den danske transportsektor.



Det mener et overvældende flertal af Folketingets partier, skriver Ingeniøren.

Politikerne understreger dog, at introduktionen af naturgas og biogas til transport ikke skal ske på bekostning af hverken elbiler, brintbiler eller biobrændstoffer.

Det seneste energiforlig rummer en pulje på 70 millioner kroner til etableringen af en udvidelse af infrastrukturen til alternative brændstoffer inden for tre områder: ladestandere til elbiler og optankningsfaciliteter til henholdsvis brint og gas.

- Vi er meget begejstrede for naturgas som drivmiddel i transportsektoren, siger klima- og energipolitisk ordfører hos de Radikale Rasmus Helveg Petersen.

Holdningen bakkes op hos de to øvrige regeringspartier, Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti, hvor partierne fokuserer på, at naturgas og biogas kan vise sig at være en af løsningerne i den tunge transport, hvor elmotorer indtil videre ikke ser ud til at kunne gøre sig gældende i nævneværdig grad.

Også hos oppositionspartierne finder man det oplagt at komme i gang med at omstille de første større flåder til naturgas.

- Det vil være helt oplagt at bruge nogle af pengene til at bane vejen for naturgasdrevne bybusser i de store byer, siger Lars Christian Lilleholt, Venstres energipolitiske ordfører.

- På lidt længere sigt ser vi desuden rigtig store perspektiver i biogas til transportformål, så vi bør hurtigst muligt få transportsektoren koblet op på naturgasnettet, tilføjer han.

De mest oplagte steder at introducere naturgas i transportsektoren vil være i bybusser eller hos en af de store pakkepostvirksomheder.

Transportvirksomheden DHL har en lang række svenske erfaringer at trække på.

DHL i Sverige har således 146 køretøjer, hvoraf 122 kører på gas, 22 på diesel og 2 på ethanol. DHL har forpligtet sig til at begrænse CO2-udslippet fra egne og underleverandørers aktiviteter med 30 pct. inden 2020.

I Danmark har Center for Grøn Transport under Transportministeriet allerede sat gang i de første demonstrationsforsøg med naturgas til tung transport. Tre projekter med gasdrevne busser og lastbiler har fået økonomisk støtte.

Mellem 10 og 20 gasdrevne busser og lastbiler vil komme i drift fra foråret 2013 og der vil i tilknytning til projekterne blive opført tre fyldestationer til gas.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.692