Nye regler ved lastbil-havari
Justitsministeriet har udarbejdet forslag til ny bestemmelse i færdselsloven om regler ved reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer på motorvej og motortrafikvej.
Efter forslaget skal politiet altid kontaktes, når det ved reparation eller fjernelse er nødvendigt at inddrage en del af kørebanen.
Samtidig skal der ved inddragelse af en del af kørebanen altid anvendes tavlevogn.
Efter forslaget er hovedreglen, at det havarerede køretøj skal fjernes, men at reparation kan finde sted, hvis det skønnes hurtigere at kunne få køretøjet videre, f.eks. hjulskifte.
Inddragelse af en del af kørebanen under reparationen vil f.eks. kunne være nødvendig, hvis reparation af et havareret køretøj, der holder i nødsporet, nødvendiggør, at reparatøren opholder sig på den side af køretøjet, der vender ud mod den inderste vognbane. Er der eksempelvis tale om et bredt køretøj (f.eks. en lastbil eller bus), vil en afspærring af vognbanen ofte være nødvendig.
Ifølge det udkast til bekendtgørelse, der medfølger høringen, skal der altid anvendes tavlevogn ved afspærring af vognbane.
I høringssvaret foreslår Bilbranchen i DI – på baggrund af svar fra medlemmer af Lastbilgruppen - reglen udvidet, således at der altid skal anvendes tavlevogn ved reparation i nødsporet af køretøjer på over 12 tons totalvægt.