FDL advarer mod naturgas satsning
Politikernes nylige begejstring for ideen om at udskifte dieselolien med naturgas og på længere sigt biogas får en kølig modtagelse i vognmandsorganisationen FDL.
I en kommentar kalder Preben Skjøth, FDL, det poltiske ønske om at indføre naturgas som drivmiddel til busser og lastvogne gammel vin på nye flasker.
- Så blusser debatten omkring alternative drivmidler endnu en gang op, men selv om der kan være meget fornuft i at arbejde på alternative og miljøvenlige drivmidler, er det for naivt, hvis man tror, man endnu en gang opfinder den dybe tallerken. For når man hører, og læser, de udsagn, som repræsentanter for regeringspartierne og fra en del af oppositionen, skal der nu for alvor satses på busser og lastbiler, der anvender naturgas som brændstof. Der er afsat en pulje på 70 millioner kroner til udvikling af en fornuftig infrastruktur for naturgas-drevne køretøjer. Spørgsmålet er bare, hvor langt man kan komme for sølle 70 millioner kroner. Får politikerne deres vilje, bliver det i første omgang busser og de store pakketransport-firmaer, der skal over på at køre med naturgas. Hvis ellers projektet forløber som politikerne håber og tror på, er der i regeringspartierne ønsker om at udvide spektret til at den øvrige landsdækkende vognmands-branche, men det er næppe en god ide. Og det vil koste dyrt at etablere en tilstrækkelig fødekæde, advarer Preben Skjøth.
Forsøg er igangCenter for Grøn Transport under Transportministeriet allerede sat gang i de første demonstrations-forsøg med naturgas til tung transport. Tre projekter med gasdrevne busser og lastbiler har fået økonomisk støtte. Det er planen, at et sted mellem 10 og 20 gasdrevne busser og lastbiler vil komme i drift fra foråret 2013 og der vil i nær tilknytning til projekterne blive opført tre fyldestationer til gas. I Sverige har Arriva gode erfaringer med bybuskørsel på naturgas. Virksomheden har kørt med gasbusser i Helsingborg siden 2005 og i Halmstad siden 2010. Transportvirksomheden DHL har også en lang række svenske erfaringer at trække på. DHL har i Sverige nu 146 køretøjer, hvoraf 122 kører på gas, 22 på diesel og 2 på Ethanol. DHL har forpligtet sig til at begrænse CO2-udslippet fra egne og underleverandørers aktiviteter med 30 pct. inden 2020.
- Det er også mest oplagt at bruge naturgas i bybusser eller hos de helt store pakkepostvirksomheder som DHL, UPS m.fl., mener Preben Skjøth.
For og imodHan erkender, at der er argumenter for at anvende naturgas, men understreger samtidig, at der er argumenter imod et brændstofskifte.
- Det er jo ikke første gang biogas og naturgas er oppe og vende. Der er visse dieselmotorer, som faktisk – uden større modifikationer – let kan omstilles til naturgas. Betingelsen er blot, at der skal være omkring 10 procent diesel til rådighed. Det må imidlertid være et ufravigeligt krav, at overgang til alternative brændstoffer/drivmidler skal være udgifts-neutral, hvad enten det drejer sig om et stort busselskab, et pakketransport-firma eller en landsdækkende dansk vognmands-virksomhed. Alle er så hårdt spændt for med skatter og afgifter, at skruen ikke kan klare mere uden at gevindet ødelægges. Reelt er det bare gammel vin på nye flasker, fordi historien gentager sig. For snart mange år siden, kørte rigtigt mange hyrevogne og andre med stort transportbehov på gas. Det gav en renere luft i byerne. Men så ændrede politikerne på Christiansborg afgifts-systemet, så det ikke kunne betale sig. Jeg gad godt vide, hvad de kære politikere bag Christiansborgs mure denne gang mon har tænkt sig?, slutter Preben Skjøth.