Sejer vælger igen Scania
Vognmandsfirmaet Henning Sejer Pedersen ApS, Bylderup Bov har netop fået leveret et komplet nyt 7 akslet sættevognstog.
Lastvognen er en Scania R560 med 16 liters V8 motor, Scania gearkasse med Opticruise gearskifte, der sker automatisk og uden koblingspedal.
Chassiset er med nordisk bogie i en akselafstand på 2900 mm., og alle aksler er ophængt med luftaffjedring og samtidig er der mulighed for at aflæse belastningen af hver aksel i et display i instrumentbrættet. Førerhuset er en Highline version, med luftsæder, og bl.a. farve display i instrumentbrættet.
Lastvognen er bygget op ved Scania i Hammelev med hydraulik til tippeladstrailer, fuld aludørk afdækning, trekanter mellem skærme, samt en høj galgebro bag førerhuset, og førerhuset er polstret ved In-Truck Autopolstring i Padborg mens Ingemanns Autolakering ApS i Padborg har stået for lakarbejdet.
Til den nye trækker er der også anskaffet en ny 36,7 m3 AMT tippeladstrailer på fire aksler fra MTDK A/S i Randers. Den nye trailer er en letvægtsversion der har en totalvægt på 46.000 kg. Traileren er bygget med 4 BPW aksler med tromlebremser, hvor de tre første aksler er faste og den bagerste selvsporende. Første og sidste aksel er samtidig udstyret med bogielift, så der både kan spares brændstof og dæk ved tomkørsel.
Bremseanlægget er et Knorranlæg med ABS/EBS/RSP (roll-stability som modvirker vælteulykker under kørsel) Ladkassen er fremstillet i aluminium i slidstærk kvalitet ALMGmn med profilsider og bagklap. Bunden er konstrueret i 7 mm aluminiumsplade med en tværgående samling, samt U profil tværvanger med max. 400 mm afstand, der monteret plastic af typen PEHD 2000 i 10/12,8 mm i bund, kanter og på sider. Pladen er 4.000 mm x 11.500 mm i et stykke og går ca. 650 mm op af siderne, og er skruet fast med undersænkede skruer og afsluttet med en aluminiumskant i toppen af plasticpladen. Der er ligeledes monteret hvid plastic i trekanter i skuffen i bag.
Tipstemplet er et forstærket Penta med 5 skud, de har et arbejdstryk på 200 Bar. Forsmækken er lavet i 4 mm aluminiumsplade med kraftige I-vanger for ophæng til stemplet.
Den tophængte bagklap, som er fremstillet i plankeprofiler med kraftig kantramme, har hængslerne flyttet 200 mm fremad for at give mere åbning ved tipning, og der er monteret en værktøjskasse i plastic under højre side. Til at dække godset er der også monteret en rullepresenning.
Salget af den nye trækker er forestået af lastbilsælger Kim Lassen Scania i Padborg og Hammelev.