Penge-mangel hos SAS – og nye lønkrav ved frasalg
SAS har som målsætning, at det finansielle beredskab til enhver tid skal udgøre mindst 20 procent af selskabets omsætning.
I løbet af de seneste to år er denne andel næsten halveret, og siden 30. juni i år er op imod 1 milliard kroner fosset ud af kassen. Det viser en analyse, som check-in.dk har foretaget. Årets tredje kvartal vil vise et primært driftsresultat på 568 mio. svenske kroner, når SAS den 8. november løfter sløret for detaljerne i kvartalsregnskabet, hvis hovedtræk selskabet blev tvunget til at offentliggøre tidligere i denne uge.
Men selvom om der er udsigt til et positivt driftsresultat, er det ikke ensbetydende med, at pengekassen i det kriseramte flyselskab bugner - tværtimod.
I tredje kvartal har SAS afholdt mange omkostninger som følge af et højt aktivitetsniveau, men en betydelig del af indtægterne fra salget af billetter er kommet ind på et væsentligt tidligere tidspunkt på året. Derfor har SAS været nødt til at gribe dybt i pengekassen og trække på eksisterende kreditfaciliteter for at få husholdningen til at hænge sammen i de seneste par måneder.
Det fremgår af den børsmeddelelse, som SAS udsendte tidligere på ugen, hvor selskabets øjeblikkelige finansielle beredskab blev opgjort til 17 procent af årsomsætningen. Det svarer til 7,1 mia. svenske kroner fordelt på likvide midler samt kreditfaciliteter hos bankerne.
Det er noget lavere end den målsætning på 20 procent, som SAS selv har stillet op for selskabet.
Men ser man udviklingen i det finansielle beredskab over en lidt længere periode, viser tallene en halvering i forhold til situationen som den var for blot to og et halvt år siden. Dengang havde SAS et finansielt beredskab på 12,7 mia. svenske kroner svarende til 31 procent af omsætningen.
Udviklingen dokumenterer, at der ikke tale om et midlertidigt dyk, men en konstant og vedvarende svækkelse af den finansielle polstring.
Lønkrav
Et salg af SAS Ground Services kan blive bremset af et stort lønkrav fra jordpersonellet, der står klar med et krav om et lønhop på ikke mindre end 25 procent, hvis SAS gør alvor af salgsplanerne, skriver norske Finansavisen.
Planerne om at sælge Ground Services med op mod 5.000 ansatte er en af de få bekræftede detaljer i den store spareplan, der skal bringe SAS frelst igennem den livstruende kapitalkrise. Men de ansatte i Ground Services mener, at de har krav på en fjerdedel mere i løn, hvis de får ny arbejdsgiver.
De ansatte i Ground Services accepterede i 2010 at fryse lønnen fast i to år i for at undgå outsourcing, og hvis det viser sig, at det alligevel ikke kan forhindre et salg, står de ansatte klar med et krav om kompensation.
- Målet med de tidligere forhandlinger var at redde SAS. Ellers var vi aldrig gået med til besparelserne," siger Asbjørn Wikestad fra Luftfartens Funktionærforening, der organiserer ca. 2.500 af de ansatte i SAS Ground Services.
Han tager for givet, at SAS-ledelsen står ved aftalen fra 2010, og hvis SAS-ledelsen løber fra aftalen varsler fagforeningen en "meget interessant faglig og juridisk diskussion".