Renault Premium Road sparer udgifter
Transportvirksomheden Thortrans i Randers er et solidt dansk familieforetagende, med en mere end 35 år gammel glorværdig historie.
Fundamentet blev lagt af Thorbjørn Kirstensen i 1972. Efter en spæd, men stabil start, oplevede virksomheden de følgende årtier hurtig vækst til den nuværende størrelse med 60 medarbejdere, inklusive 32 chauffører, og en vognpark som blandt andet tæller 32 trækkende enheder, 60 trailere og syv varebiler.
I lighed med andre danske transportører benytter Thortrans også det 25 meter lange link modulvogntog med optil 60 ton totalvægt. På det felt råder man over fem køretøjer, som bliver trukket af Renault Premium Road trækkere, der er monteret med Renaults 11 liters motorer med henholdsvis 430 og 450 hestekræfter.
I nutidens version af Thortrans er det overordnede ledelsesansvar lagt på skuldrene af stifterens sønner, Henrik og Lars Kristensen, der har stor andel af den succes, som har medvirket til at virksomheden har udviklet sig til en transportbranchens førende aktører indenfor områder som møbeltransport, transport af plastemballage, stykgods og logistik med egen godsterminal og lagerhotel.
- Langt den overvejende del af vores små og mellestore godspartier, udføres med traditionelle trækker/trailer vogntog. Modsat transporteres store partier gods til en eller to modtagere typisk med link modulvogntog, siger Lars Kristensen og fortsætter.
- Blandt de store fordele, som er forbundet med link modulvogntog, er den største, at chauffører kan bakke traileren til en rampe og fortsætte arbejdet med distribution af godset på linket.
Thortrans har i en lang årrække investeret i Renault Premium Road trækkere med akselkonfigurationer 4x2 og 6x2. Og det har brødrene Henrik og Lars Kristensen faktisk tænkt sig at blive ved med. Primært fordi bilerne er meget økonomiske og driftssikre.
- Når vi taler med kolleger med sammenlignelige transportopgaver, har vores nye Renault Premium Road den absolut bedste brændstoføkonomi med noget som ligner et gennemsnit på ca. 3,8 kilometer pr liter. Da Renault’erne også er optimalt driftssikre, og har meget lav egenvægt - cirka 6,6 ton for en 4x2 køreklar trækker - hersker der ingen tvivl her i huset om, hvilket mærke og model som er optimal i forhold til driftsudgifterne.