23948sdkhjf

DIS-regler hindrer højteknologi

Før i tiden var et skib noget, der kun kunne bevæge sig frem og tilbage over havbunden, og det er Tonnageskatteloven indrettet efter.

Før i tiden var et skib noget, der kun kunne bevæge sig frem og tilbage over havbunden, og det er Tonnageskatteloven indrettet efter.



Siden er vindmøller i tusindvis rykket til havs, hvilket har skabt et nyt, stort vækstmarked og afstedkommet en teknologisk udvikling af de nødvendige specialfartøjer; herunder vindmølleinstallationsskibe, der også kan bevæge sig på den anden led: op og ned. Det skriver Søfartens Ledere.

Med deres såkaldte jackup-ben får skibene fast grund under fødderne, når en af Danmarks mest prestigefyldte og klimarigtige eksportartikler, nemlig havvindmøller, skal rejses ude på havet.

Skibenes evne til at skabe fuldstændig stabilitet, når møllerne rejses, er en forudsætning for, at møllerne kan opstilles sikkert og effektivt. Alligevel betyder netop det forhold, at skibene kan stå på havbunden, at de pga. Tonnageskattens bestemmelser ikke er velkomne i DIS.

- Reglerne for, hvilke skibe der kan registreres i DIS, stammer fra dengang, det handlede om at sejle passagerer frem og tilbage og at transportere gods rundt i verden. Det gør mange skibe naturligvis stadigvæk, men offshore-sektoren buldrer frem, og jeg tror ikke, politikerne skal regne med, at branchen vil sætte sig ned og vente på, at reglerne gør det muligt at få alle de nye, højteknologiske installationsskibe under dansk flag, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:

- Det er vigtigt, at loven tilpasses den nye virkelig. Danmark går glip af vækst, arbejdspladser og indtægter, og DIS går glip af tonnage, og der er selvfølgelig også signalforvirring i, at Danmark har udvalgt det maritime erhverv som vækstmotor i Danmark - samtidig med, at det område i det blå Danmark, som oplever den største vækst, holdes uden for døren, fordi deres fartøjer bliver nødt til at stå fast på havbunden, når de udfører deres specialiserede installationsarbejde, siger Fritz Ganzhorn.

Han påpeger, at offshore-vind er et af de nicheområder, hvor danske skibsofficerers høje kompetenceniveau - og specialkompetencer i særdeleshed - går hånd i hånd med væksten i erhvervet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07