FDL: ITD har endegyldigt bekendt kulør
Kommentar af Preben Skjøth, Frie Danske Lastbilvognmænd.
- Hvor er det beskæmmende, at en mand som ITD´s direktør, Jacob Chr. Nielsen, taler om, at vognmands-branchen skal have en klynkefri zone. Et udsagn, der tydeligt vidner om, at enten har Jacob Chr. Nielsen ikke forstået en lyd af det hele – eller også lukker manden, som resten af de højt lønnede ledere i DI Transport, ATL og ITD, øjnene for de kendsgerninger, der i tørre tal beviser, at kun få vognmænd virkeligt tjener penge, mener FDL-redaktøren.
Det er for billigt, at Jacob Chr. Nielsen at opfordre vognmændene til at ændre deres forretningsmodel, så de kan tilbyde noget, andre ikke gør.
Cabotage-debatten har i det hele taget fået så skæv en drejning, at det nærmest skriger til himlen, når man hører DI Transport, ATL og ITD bakke op om mere lempelige regler på cabotage-området. Efter at Udvalget om modvirkning af social Dumping for få dage siden fremlagde en diger rapport, er diskussionen for alvor blusset op igen. Men som en af landets flittigste kommentatorer inden for vognmands-branchen, Dan F. Jørgensen, fastslår, er rapporten ikke det papir værd, den er skrevet på.
Heldigvis er vi i FDL og DTL enige i de store hovedtræk om at bekæmpe ulovlighederne, men det var alligevel skuffende at læse i DTL´s nyhedsbrev i går, at DTL er ene om at kæmpe vognmændenes sag. Må vi gøre opmærksom på, at FDL var den første organisation, der virkeligt tog hul på debatten om cabotage-kørslen, og at DTL først langt hen ad vejen kom på banen.
FDL-Nyt har bedt kontorleder Jens Groot om at uddybe FDL´s mening om tingene, og Jens Groot er overbevist om, at DI Transport, ATL og ITD på den ene side har én bestemt dagsorden, mens FDL, DTL og sikkert 3F har en anden dagsorden. Der siges mange gnubbede ord, men man glemmer i problematikken helt, at det ikke kan være rigtigt, at et tomt køretøj kommer sydfra for at køre cabotage-kørsel i Danmark. Men det er, hvad der sker hver eneste dag, siger Jens Groot. Det havde været noget andet, hvis der kom en international tur ind i Danmark, og at man så efter aflæsning kunne køre en cabotage-tur i Danmark i retning af den næste internationale tur eller i retning af hjemlandet, understreger kontorleder Jens Groot over for FDL-Nyt.
Set med FDL-øjne er det lige tidligt nok, at ITD-folkene sammen med DI Transport og ATL løfter armene i en misforstået sejrsrus, for rapporten er jo udelukkende blevet til på baggrund af de oplysninger, udvalget er blevet oplyst. Der er jo ikke tale om et stykke dybdeborende arbejde, hvor man har været helt nede i substansen, og det gør på flere områder desværre rapporten utroværdig.