Storbritannien undersøger Eurotunnel-køb af SeaFrance
Eurotunnel-selskabets køb af tre SeaFrance-færger undersøges nu af britiske konkurrencemyndigheder.
Den britiske konkurrencemyndighed Office of Fair Trading (OFT) anerkender, at Eurotunnels videreførelse af aktiviteterne i det konkursramte franske færgerederi SeaFrance, er en fordel for passagerer og godstrafikken over Den Engelske Kanal, fordi den bevarer en kapacitet, der ellers ville være gået tabt.
- OFT erkender, at den nye tjeneste giver fordele for passagererne ved at erstatte kapacitet på Dover Calais ruten, der gik tabt, da SeaFrance trådte i likvidation men fusionen kan i væsentlig grad reducere konkurrencen inden for udbud af transportydelser på tværs af kanalen, hedder det OFT.
Eurotunnel har står ganske vist ikke selv for driften af de tre fæger, der sejler på ruten Dover til Calais. De har i stedet leaset færgerne ud til et nyt færgerederi MyFerryLink – et andelsselskab, der primært ejes af tidligere ansatte i SeaFrance. Franske fagforeninger forsøgte netop at overtale skifteretten i Paris til at lade dem drive SeaFrance videre – et tilbud, som dommeren afviste.
Danske DFDS A/S forsøgte ligeledes– i samarbejde med Louis Dreyfus Armateurs – at få lov til at overtage det konkursramte rederi. Men også det blev afvist af retten.
DFDS A/S og Louis Dreyfus Armateurs driver nu i stedet en helt ny færgerute mellem Calais og Dover, hvor også P&O driver en færgerute i konkurrence med MyFerryLink.
- Der er visse tegn på, at en alternativ køber ville have erhvervet virksomheden, hvis ikke Eurotunnel havde gjort det. OFT var bekymret over tabet af konkurrence i forhold til dette mulige scenarie, det fra OFT, der tidligst ventes at træffe en afgørelse i april 2013.
Det skriver maritimedanmark.dk med TradeWinds som kilde.