23948sdkhjf

ITD: Cabotage-debatten møder realiteterne

Kommentar af Poul Bruun, underdirektør i ITD. I løbet af seneste måneder har cabotage-kørsel været til intens debat i Danmark, ikke mindst takket være en vedvarende pr-kampagne fra visse af vejtransport-erhvervets organisationer.

Kommentar af Poul Bruun, underdirektør i ITD.

I løbet af seneste måneder har cabotage-kørsel været til intens debat i Danmark, ikke mindst takket være en vedvarende pr-kampagne fra visse af vejtransport-erhvervets organisationer.



Nu begynder de juridiske og markedsmæssige realiteter at indhente debatten.

Lørdag udkom en omfattende rapport, som afrunder et politisk udvalgsarbejde om social dumping, nedsat af regeringen. Rapporten var ventet med spænding, for her kunne vi få de første klare tegn på, om kritikernes krav om reformer af cabotage-området flytter noget og har politisk gennemslagskraft.

Og det korte svar er nej. Realiteterne er trods alt stadig stærkere end følelserne i politik, viser det sig. Den efterlyste revolution kommer ikke.

ITD har gennem hele cabotage-debatten fastholdt en realistisk linje med udgangspunkt i juridiske og markedsmæssige fakta. Rapporten fra Beskæftigelsesministeriet bekræfter i det store hele ITD’s linje. Men rapporten er et hårdt slag mod de organisationer, der så hårdnakket og højlydt har hævdet, at cabotage-reglerne kunne rulles tilbage.

Mange erindrer sikkert deres krav om at aktivere ”den røde knap”, der skulle sætte et midlertidigt stop for al cabotage-kørsel. Vi husker også påstanden om, at det skulle være ulovligt at sætte cabotage-kørsel i system. Ligesom kravet om RUT-registrering af alle udenlandske cabotage-chauffører også står frisk i erindringen - sammen med ønsket om at indføre en syv dages karens-periode for cabotage-kørsel.

Disse centrale elementer i kritikernes kampagne bliver afmonteret ét for ét i Beskæftigelsesministeriets rapport. Ikke af ideologiske, men af juridiske grunde; kravene har simpelthen ikke gang på jord - og har aldrig haft det.

Kritikernes radikale krav har måske vundet noget sympati hos nogle af de vognmænd, der oplever presset fra konkurrencen. Men sympatien er i så fald vundet på bekostning af troværdigheden. Cabotage-kampagnen har manglet helt fundamental basis i fakta og i det reelle markedsbillede. Og bagmændenes politiske troværdighed ligger vel nærmest i ruiner efter et halvt års intenst spin, der nu klasker sammen opad realitets-muren.

ITD’s holdning har hele tiden været, at cabotage-reglerne naturligvis skal overholdes. Det skal vi sikre gennem klare definitioner i den danske vejledning, målrettet information samt gennem effektiv kontrol på vejene. Præcis som Beskæftigelsesministerens udvalg nu lægger op til.

Vi har længe været skeptiske overfor at give cabotage-kørslen helt fri, selv om kritikerne har forsøgt at spinne os det modsatte i skoene.

Vores vinkel er og bliver den enkle, at vi ikke KAN afskaffe EU’s indre marked eller rulle det tilbage. Hvad enten vi kan lide det eller ej. Derfor skal vi bruge kræfterne på at forbedre konkurrenceevnen med realiteterne som udgangspunkt. Den nye rapport cementerer denne tilgang med den størst mulige tydelighed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068