23948sdkhjf

Kapacitetsproblemer i Europas lufthavne

Kommissionen bør holde EUs medlemslande i ørerne, hvis idealet om et fælles, europæisk luftrum skal blive en realitet.

Kommissionen bør holde EUs medlemslande i ørerne, hvis idealet om et fælles, europæisk luftrum skal blive en realitet.



Sådan lød budskabet i hvert fald i Strasbourg i denne uge, da et flertal stemte for Europa-Parlamentets rapport om at lade Kommissionen holde medlemslandene op på deres forpligtelser under den eksisterende lovgivning om et fælles europæisk luftrum.

Alle EUs medlemslande har nemlig forpligtet sig til at tage de såkaldte funktionelle luftrumsblokke i kraft inden årets udgang.

Aftalen betyder, at luftrummet over Europa effektiviseres, fordi landene samarbejder om trafikstyringen på tværs af landegrænser. Manglende vilje blandt EUs medlemslande har imidlertid sat implementeringen af de funktionelle luftrumsblokke på standby, men nu kan det være, der igen kommer gang i processen. Et initiativ, der bliver budt velkommen af Anne E. Jensen (V), medlem af Europa-Parlamentet.

- De funktionelle luftrumsblokke har kun positive argumenter. Lufttrafikstyringen effektiviseres på tværs af landegrænser, og det betyder kortere rejsetider og kortere flyveruter, fordi man ikke skal flyve zig-zag flyvning gennem Europa. Samtidig betyder det mindre forbrug af brændstof og dermed en økonomisk gevinst for flyselskaberne, siger Anne E. Jensen.

På nuværende tidspunkt er det dansk / svenske og det britisk / irske samarbejde de eneste igangværende eksempler på harmonisering af lufttrafikken over Europa, og Danmark og Sverige er dermed blandt de få, der opfylder EUs krav om at etablere funktionelle luftrumsblokke inden udgangen af 2012.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078