ITD: Elektroniske fragtbreve på vej
I dag skal lastbilernes fragtbreve være på papir, og det er både gammeldags og besværligt.
Men nu tyder alt på, at en digital version bliver lovlig. Det skaber glæde i transportbranchen, hvor den papirløse dokumentation har været efterlyst i årevis.
Et lovforslag om elektroniske fragtbreve ruller igennem Folketinget i november, og nu ser det ud til, at de elektroniske fragtbreve – E-CMR - er klar fra starten af det nye år.
Fragtbreve har oplysninger om alt det gods, en lastbil har med, lastbilens nummerplader, navn på vognmanden og så videre. Oplysningerne er bevis for, hvad der er sket og aftalt på godsture.
- Det er en rigtig god nyhed, som branchen har arbejdet for siden 2008 både på dansk og europæisk niveau. ITD støtter helt og fuldt op om regeringens initiativ på området, siger chefkonsulent i ITD Birthe Boisen.
Der er ikke lovkrav om brug af fragtbreve, men Birthe Boisen ser store perspektiver i at bruge dem ved godskørsel inden for de danske grænser.
I stedet for at de store supermarkedskæder og fabrikker har hver deres fragtbreve, vil det kunne køre mere simpelt med et fælles og digitalt fragtbrev. Det vil gøre det meget mere overskueligt for chaufføren og transportkøberne.
Også ved de såkaldte cabotageture, hvor udenlandske lastbiler må køre tre indenrigsture inden for en uge, kan fragtbrevene være dokumentation for, at alle regler og love er overholdt.
- Informationen i et elektronisk fragtbrev er i princippet de samme oplysninger, som politiet og myndighederne kræver ved kontroller af cabotagekørsel. Vognmænd og chauffører kan undgå bøder og straffe for menneskelige fejl og forglemmelser, hvis de husker at udfylde et fragtbrev ved hver tur, siger Birthe Boisen.
ITD har ved møder i Trafikstyrelsen netop fremhævet muligheden for at koble dokumentation for overholdelse af cabotagereglerne med de elektroniske fragtbreve, og der er lydhørhed for forslaget.
- Jeg er ikke i tvivl om, at de elektroniske fragtbreve vil øge professionaliseringen i branchen. Antallet af menneskelige fejl vil blive reduceret, og vejtransporten bliver mere effektiv. Det gælder bare om at bruge den nye mulighed fra nytår, lyder det fra Birthe Boisen.
Helt praktisk peger hun på, at det sparer masser af tid, at chauffører, speditører og vognmænd ikke længere skal skrive oplysningerne ind i hånden, men kan gøre det langt hurtigere elektronisk.