23948sdkhjf

Danske lastbiler hårdest ramt af godstilbagegang i 2011

Godsmængderne er faldet på internationale transporter til og fra Danmark – det gik ud over både danske og udenlandske lastvogne.

Godsmængderne er faldet på internationale transporter til og fra Danmark – det gik ud over både danske og udenlandske lastvogne.



Det viser tal fra Danmarks Statistik, der nu har opgjort godstrafikken ind i og ud af Danmark i 2011.

Lastbiler transporterede sammenlagt 23,3 milliarder tons gode mellem Danmark og udlandet i løbet af 2011. Det er tre procent mindre end året før.

Udenlandske lastbiler transporterede 16,9 mia. tons ind og ud af Danmark. Det er et fald på to procent i forhold til 2010.

Danske lastbiler kørte ifølge Danmarks Statistik 6,4 milliarder tons gods ind og ud af landet sidste år. Det er et fald på syv procent. Danske lastbiler blev altså endnu engang presset yderligere på de internationale transporter.

Totalt set øgede udenlandsk indregistrerede lastvogne, deres markedsandel på de internationale vejgodstransporter fra 71 til 72 procent i 2011.

Udenlandske lastvogne kører længst

Målt i tonskilometer er de udenlandske lastvognes markedsandel ligeledes steget med én procent til 79 pct.

Udenlandske lastbilers andel af transporten mellem Danmark og udlandet er øget markant i dette årti, og har siden 2006 været større end den danske. I 2011 steg andelen kun lidt og androg 72 pct. af godset mod 71 pct. året før. 79 pct. af transport- arbejdet ved kørsel med lastbil mellem Danmark og udlandet er kørt med biler, som var indregistreret i udlandet mod 78 pct. året før.

»De udenlandske lastbilers andel af fragtmængden var størst ved transporter fra ud- landet til Danmark, formentlig som følge af afsendernes tættere kontakt til nationale transportfirmaer. Således kom 78 pct. af godset fra udlandet til Danmark med uden- landsk lastbil, mens 67 pct. af godset til udlandet kørte med udenlandsk bil,« hedder det i Nyt fra Danmarks Statistik.

Tyske, polske og hollandske lastbiler

Gods med udenlandske lastbiler blev især kørt med biler, der var indregistreret i Tyskland, Polen og Nederlandene. Tyske lastbiler dækkede 51 pct. af den fragtmængde, som kørte med udenlandske lastbiler, lastbiler fra Polen stod for 19 pct. og hollanske lastbiler for 6 pct.

Fra 2010 til 2011 er de tyske lastbilers markedsandel redu ceret med 2 procentpoint, mens polske bilers andel er uændret.

»Ved fordeling af transportarbejdet ved kørsel med udenlandske lastbiler mellem Danmark og udlandet efter bilens nationalitet er de tyske lastbilers andel mindre end ved fordelingen efter godsvægt. Dette skyldes formentlig, at transporter med tyske biler navnlig foregår mellem Danmark og Nordtyskland. Derimod får transporter med motorkøretøjer fra flere andre lande en større andel. Tyskland havde en andel på 38 pct. af transportarbejdet, mens Polen havde en andel på 22 pct.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126