23948sdkhjf

Motorvejstilslutning ved Hatting giver nye erhvervsmæssige muligheder

Horsens Byråds beslutning om at skabe optimale betingelser for logistik- og transportvirksomheder har båret frugt.

Horsens Byråds beslutning om at skabe optimale betingelser for logistik- og transportvirksomheder har båret frugt.



-20 års fokuseret indsats har gjort Horsens til et af landets største logistikcentre, og mange arbejdspladser er skabt som følge af indsatsen. Men der er stadig uudnyttede muligheder, siger næstformand for Horsens Erhvervsråd, direktør Poul Nielsen fra transportgiganten DSV.

- Det var godt tænkt dengang, for det stod ikke skrevet, at Horsens netop skulle udvikle sig på logistikområdet. Al erfaring viser samtidig, at dér hvor godsstrømmene mødes, udvikles også andre dynamiske erhverv, og det er det, der er sket i Horsens.

EU-sikker rasteplads vil styrke Horsens

- En kommende motorvejstilslutning ved Hatting kan give ekstra muligheder for yderligere at styrke Horsens på det erhvervsmæssige område. I første række bør man skabe de planmæssige muligheder for at etablere en ”EU-sikker rasteplads”. Hvert år forsvinder der værdier for mere end 60 mia. kr. på de europæiske rastepladser. Så jeg kan godt forstå, at EU har travlt med at gøre noget ved problemet. Jeg synes, vi skal række en hjælpende hånd frem og tilbyde en mulighed i Horsens. Logistisk set vil det være det helt rigtige sted, understreger Poul Nielsen og fortsætter:

- Sikre rastepladser vil under alle omstændigheder opstå overalt i EU, og de vil utvivlsomt være med til at forstærke den erhvervsmæssige udvikling dér, hvor de etableres. I tilknytning til en sikker rasteplads vil det også være naturligt at overveje andre erhverv, som f.eks. overnatning, mødefaciliteter, tankstationer, serviceværksteder, vognvask og restauranter. Hvis man handler hurtigt og klogt, er der mulighed for at skabe mange nye arbejdspladser, som ellers vil blive etableret et andet sted.

- Med en EU-sikker rasteplads er vi også med til at påtage os et samfundsansvar. Ikke mindst chaufførernes sikkerhed må mere i fokus. Jeg er derfor tilbøjelig til at give Kurt Gjelstrup-Jørgensen, formanden for Landsklubben af Danske Godschauffører under 3F ret, når han siger, at de sikrede rastepladser er et samfundsproblem.

Første sikrede rasteplads i Padborg

Den første sikrede rasteplads i Norden efter EU’s retningslinjer blev i maj etableret i Padborg. Her holder 23 videokameraer øje med alt, hvad der sker på den 7.000 m2 store plads, som er oplyst hele døgnet. Hver lastbil bliver fotograferet 3 gange, gående personer skal gennem en ”persille-kværn” for at komme ind på pladsen, og de kan kun komme ind med gyldig billet og efter at der er taget et billede af vedkommende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078