Livsfarlige særtransporter
Særtransporter, der krydser Storebælt i sneglefart om natten, er alt for farlige.
Det mener brancheforeningen Danske Ledsagebiler efter endnu en alvorlig ulykke på Storebæltsbroen natten til tirsdag.
Med høj hastighed ramte en lastbil natten til tirsdag en ledsagebil til en langsomtkørende særtransport på Storebæltsbroen.
Ledsagebilen blev skubbet ind i særtransporten foran.
- Det er katastrofalt, at vi skal stå her og snakke om det samme igen, og det er intet sket fra Storebæltforbindelsens side overhovedet, siger talsmand for Danske Ledsagebiler Erik Lassen til TV2 Fyn.
Det er fjerde gang på få år, hvor nærmest identiske ulykker med særtransporter er sket på Storebæltsbroen. To gange med dødelig udgang.
På chaufførens arbejdsplads, vognmandsfirmaet Torben Rafn A/S i Sommersted i Sønderjylland har dagen været tung.
- Virksomheden går lidt i chok, fordi vi kender ham jo allesammen, og vi tænker: åh, det kan bare ikke ske, siger administrerende direktør Torben Grodt Petersen.
Chaufføren bleve alvorlig kvæstet, men efter operationer på Rigshospitalet meldes han uden for livsfare.
Ulykkerne opstår, fordi de meget tunge særtransporter kun må køre over broen med 10 kilometer i timen.
Brancheorganisationen Danske Ledsagebiler har i årevis efterlyst mere sikkerhed på broen, og den har tre bud på en løsning.