23948sdkhjf

Politichef: Særregler er et monster

Den hollandske politichef Ad Hellemons, der er chef for den europæiske sammenslutning af færdselspolitimyndigheder i de 27 EU-lande TISPOL, langer nu hårdt ud efter de nationale særheder på kontrolområdet.

Den hollandske politichef Ad Hellemons, der er chef for den europæiske sammenslutning af færdselspolitimyndigheder i de 27 EU-lande TISPOL, langer nu hårdt ud efter de nationale særheder på kontrolområdet.



Noget, der går ud over den særlige EU database, der skal koordinere medlemslandenes registre over vognmandsvirksomheder.

- Der er skabt et monster, lød det fra politichefen på et IRU-seminar i sidste uge, hvor TISPOL, IRU og foreningen af kontrolmyndigheder EuroControl Route mødtes i Bruxelles. Ordene var møntet på samarbejdet om det såkaldte ERRU "European Registers of Road Transport Undertakings", der er en følge af den seneste ændring af EU-reglerne om adgang til erhvervet.

Tanken med ERRU har været en bedre udveksling af informationer mellem medlemslandene, så myndighederne bedre kan overvåge håndhævelsen af kravene til vognmandsvirksomheder – særligt vedrørende overtrædelser, der har betydning for vognmandstilladelsen.

Ad Hellemons fandt, at der med projektet kunne være skabt et glimrende grundlag for et netværk af nationale registre. Men på grund af forskellighederne er det nu i stedet blevet et for kompliceret og dyrt projekt. Systemet giver alt for meget plads til individuelle fortolkninger.

Skylden ligger dog ikke hos Kommissionen, bedyrede politichefen, men hos medlemslandene.

- De har haft en reel mulighed for at udvikle et instrument, som kunne have fremmet det, alle taler om – nemlig harmonisering. Overlader man i de politiske beslutningsprocesser plads til forskellige fortolkninger, ender man med at få et ”monster” af et system.

Ad Hellemons påpegede samtidig, at vi lever i en tid, hvor presset på virksomhederne tager til.

- Det bliver sværere og sværere at få økonomien til at hænge sammen, og det medvirker til, at det bliver mere almindeligt, at virksomhederne vælger at overtræde reglerne. Det er en hård kamp at vinde for politimyndighederne – og hvis ikke medlemslandene viser mere politisk vilje til at harmonisere, så vil der aldrig komme en løsning, udtalte han ifølge DTL.

NLA direktør Søren H. Larsen, der følger arbejdet i TISPOL, siger i en kommentar:

- Hellemons er en respekteret person, der kun tager bladet fra munden, når der er grund til det. Jeg er ikke i tvivl, når han peger på, at svagheden er mulighederne for vidt forskellige tolkninger af overtrædelsers karakter og konsekvenser.

- På den anden side er vi jo i en situation, hvor netop kontrol og håndhævelse ifølge EU-Traktaten er et anliggende for det enkelte EU-land. Og sociale, kulturelle og økonomiske forhold og sædvaner spiller helt afgjort en betydende rolle for det enkelte lands syn på straf og sanktioner. De vil fortsat bestå.

EU-Kommissionen har netop vedtaget de regler, der skal gælde for ERRU systemet. Reglerne forventes at træde i kraft den 1. januar 2013.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093