Scania Communicator finder stjålet Scania - igen
Scania R 500 er en populær lastbil blandt chauffører og vognmænd – men desværre også en eftertragtet vare blandt tyveknægte.
Det måtte vognmandsfirmaet Niels Hansen A/S i Hedensted for nylig konstatere, da en af firmaets lastbiler blev stjålet. Den to år gamle metallic-røde Scania R 500 6x2 sættevognstrækker med tank-sættevogn forsvandt en onsdag aften midt i oktober fra en plads i nærheden af chaufførens bopæl i Christiansfeld. Da chaufføren opdagede tyveriet kl. 01.45 om natten, gav han straks sin vognmand besked, og Scania-forhandleren i Horsens blev derefter kontaktet, så lastbilen kunne blive efterlyst gennem Scanias europæiske forhandlernetværk.
Nu er det så heldigt, at den pågældende lastbil fra ny var en af Scanias demo-lastbiler ved introduktionen af den nye Scania R-serie i 2010. Bilen var derfor udrustet med en Scania Communicator-enhed, der ud over at opsamle og kommunikere diverse driftsdata og trådløst overføre fartskriverdata også indeholder et GPS-modul, som kan anvendes til disponering, navigation - og sporing.
Fundet – på vej mod PolenScania i Horsens kontaktede straks importøren i Ishøj, og her kunne produktingeniør Lars Jessen tidligt om morgenen via internettet aktivere den stjålne lastbils GPS-sporingsmodul. Det viste sig, at lastbilen på dette tidspunkt allerede var nået et stykke ned i Tyskland og havde retning mod Polen.
Efter en hurtig kontakt til grænsepolitiet i Padborg blev det tyske politi sat på sagen, og her reagerede man prompte med at sende en patruljevogn mod lastbilens position. Hjemme ved sin PC kunne Lars Jessen hele tiden følge lastbilens bevægelser, og undervejs fik han guidet de tyske betjente i den rigtige retning.
Da den metallic-røde Scania R 500 på et tidspunkt holdt stille i en lille tysk landsby kun 1500 meter fra den polske grænse ved Swinoujscie, slog de tyske betjente til og anholdt den – skulle det vise sig – litauiske lastbiltyv. Lastbilen blev beslaglagt og kunne allerede dagen efter returneres til Danmark.
Tilbage i drift efter 48 timerEfterfølgende viste det sig, at tyven ikke havde været interesseret i tanksættevognen, som derfor var blevet sat af ikke langt fra gerningsstedet. Allerede 48 timer efter tyveriet var traileren lokaliseret, lastbilen repareret og vogntoget sat i drift igen med ”den rigtige” chauffør bag rattet.
Lastbiltyven sidder i øjeblikket fængslet i Tyskland, idet det danske politi har krævet ham udleveret til retsforfølgelse i Danmark.
At lige netop den stjålne metallic-røde Scania R 500 er en populær lastbil, vidner et tilsvarende tyveri for ca. to år siden om. Her blev den samme lastbil blev nemlig også stjålet og efterfølgende lokaliseret via Scania Communicator-enheden. Dengang blev lastbilen fundet gemt i en lade på Lolland (foto) sammen med en række andre stjålne køretøjer, og takket være sporingsmodulet i Scania Communicator-enheden fik politiet et gennembrud i en større sag om organiserede bil- og lastbiltyverier.
Siden 2010, hvor den stjålne Scania R 500 rullede af samlebåndet, har Scania indført startspærre i den danske standardspecifikation for nye Scania. Dette har bidraget til en markant reduktion af tyverier. Scania har desuden udviklet en pakkeløsning til eftermontering af startspærre på ældre Scania-køretøjer.