23948sdkhjf

Blåtand holder øje med trafikken

Kø-overvågning: BlipTrack-system giver detaljeret billede af trafikafviklingen på hovedfærdselsårerne i Aarhus - det håber kommunen kan bidrage til at mindske trængslen.

Kø-overvågning: BlipTrack-system giver detaljeret billede af trafikafviklingen på hovedfærdselsårerne i Aarhus - det håber kommunen kan bidrage til at mindske trængslen.



Af Lars Lassen

Det er ikke Danmarks første kristne konge Harald Blåtand, der overvåger trafikken i Aarhus, men Bluetooth-teknologien (der er opkaldt efter Harald Blåtand). Den nye teknologi giver Aarhus Kommune et hidtil uset detaljeret overblik over trafikafviklingen.

Statslige og kommunale myndigheder har i årtier anvendt teknologi til at overvåge trafikbelastningen på vejene. Det har i de senere år primært sket ved opsætning af sensorer på vejbanen eller relativt dyre kamera-løsninger, der viser hvornår trafikken på en overvåget vejstrækning sander til.

I Aarhus Kommune har man nu taget den på en gang billigere og langt mere effektive BlipTrack- teknologi i brug. BlipTrack-trafiksensorer er opsat på strategiske steder på det aarhusianske vejnet. De udnytter diskret den Bluetooth-teknologi, som findes i mobiltelefoner, GPS-navigationsanlæg og bilradioer. BlipTrack-sensorerne registrerer simpelthen det den unikke ID-kode, som Bluetooth-enheder løbende udsender.

Dermed kan rejsetiden for en given BlueTooth-enhed og dermed bil, varebil eller lastbil, mellem to sensorer bestemmes præcist i realtid.

- De data, BlipTrack-systemet indsamler, kan bruges til at måle rejsetider og advare mod kødannelser og forsinkelser. Med disse trafikdata i hånden kan de vejansvarlige finde ud af, hvor og hvornår der er særlige problemer med forsinkelser. Desuden kan de også indstille trafiklysene, så der er størst mulig chance for at ramme en grøn bølge og dermed nå sit mål med mindst mulig forsinkelse, fortæller markedskoordinator Christian B. Carstens, BLIP Systems A/S i Vodskov.

- Fordelen med Bluetooth fremfor dyre og eksisterende løsninger som kamera og loops er at sensorerne er uafhængige af lys og vejrforhold, kræver ingen vedligeholdelse og kan installeres uden forstyrrelser for trafikken, siger Christian B. Carstens.

Flere sidegevinster

BlipTrack-løsningen har flere sidegevinster. I det omfang, det lykkedes at reducere trængslen, så reduceres forbruget af benzin og diesel, hvilket igen betyder mindre CO2-udledning. Det betyder også mindre luftforurening.

- Det kan også anvendes til optimering af signalanlæg, køvarslingssystemer via trafiktavler og online information, alternativ ruteplanlægning ved kø og trængsel, forklarer Christian B. Carstens til Transport-Tidende.

BlipTrack-sensorerne registrerer udelukkende mobiltelefonen eller GPS-enhedens BlueTooth-ID, der ikke kan anvendes til at identificere køretøjets chauffør.

Smarte valg

I Aarhus Kommune forventer vejchef Michael Kirkfeldt ifølge Aarhus Stiftstidende, at BlipTrack-systemet senest ved årsskiftet har givet et så solidt overblik over trængselsproblemerne, at man præcist kan forudsige hvor og hvornår den opstår.

Det vil blandt andet gøre det muligt for trafikanter med flekstid at vælge at køre inden eller efter trængslen begrænser mobiliteten på deres rute.

- De får selv bedre plads på vejen. Og når de ikke er der, bliver der bedre plads til de

bilister, der ikke har mulighed for at flekse. Det burde tage toppen af de spidsbelastede

situationer, siger trafikchef Michael Kirkfeldt til Aarhus Stifttidende.

BlipTrack i Randers

BlipTrack sensorer er for nyligt blevet taget i brug i Randers Kommune, hvor trafikdata skal forbedre reguleringen af trafiklysene – specielt af hensyn til den kollektive trafik. Men det ventes også at gavne trafikafviklingen for person-, vare- og lastbiler.

Den nordjyske virksomhed BLIP Systems A/S teknologi anvendes også i en lang række lufthavne. Her anvender man BlueTooth-teknologien til at overvåge flypassagerens færden gennem check-in over sikkerhedskontrollen og helt ud til gaten, for at holde styr på kødannelsen blandt passagerene. Alene i Danmark anvender lufthavnene i København, Billund og Aalborg BlipTrack-teknolgien.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062