V: Tårnhøje kørselsafgifter vil koste jobs
Fra januar 2015 bliver det for alvor dyrere at være dansker og dansk virksomhed.
På det tidspunkt vil regeringen syvdoble kørselsafgifterne for lastbiler, så der skal betales halvanden krone pr. kørt kilometer. Regeringen vil opkræve i størrelsesordenen 2,8 mia. kr., der kanaliseres direkte over i den kollektive trafik.
- Midt i en krisetid, hvor vi skal kæmpe for hver eneste danske arbejdsplads er det ufatteligt, at regeringen vil dænge borgerne til med tårnhøje kørselsafgifter, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
- Venstre er med på, at der er behov for et nyt afgiftssystem fra 2015, så vi sikrer at alle udenlandske lastbiler kommer til at betale ved kasse et. Vi står også ved, at der skal opkræves et ekstra provenu som følge af tidligere politiske aftaler.
- Men vi er dybt uenige i, at der skal opkræves en tårnhøj kilometerafgift på yderligere halvanden milliard kroner, så der sættes kedelig dansk europarekord i beskatning af transport. Det vil koste virksomhederne dyrt med deraf følgende tab af konkurrenceevne og arbejdspladser landet over. Ikke mindst i de tyndt befolkede egne af landet, der er præget at store afstande. Herunder vil ikke mindst landbrugs- og fødevareerhvervet blive ramt knusende hårdt. Regeringens politik vil dermed skævvride Danmark endnu mere.
- Desuden vil regeringens plan gøre det dyrere at være danskerne, idet vognmændene naturligvis er pisket til at sende regningen videre til deres kunder. Dermed bliver de tårnhøje afgifter lagt oveni prisen på de varer, som forbrugerne køber. Det er heller ikke noget, der bidrager til at sætte gang i hjulene.
- Venstre siger klart fra, når regeringen vil tilgodese den kollektive transport ensidigt med tab af arbejdspladser og skævvridning af landet til følge, fastslår Kristian Pihl Lorentzen.