Står DTL bag sammenkædning?
Åbent brev fra kommunikationschef Nikolaj Stig Nielsen, International Transport Danmark, til Ove Holm, Dansk Transport & Logistik.
Kære Ove, du afviser i et debatindlæg i fagpressen torsdag, at DTL står bag mediepåstande om, at de seneste fire års konkursbølge i dansk lastbiltransport skyldes de reviderede cabotageregler fra 2009. Vi tilslutter os fuldt ud din fornuftige vurdering af, at konkurserne primært skyldes andre markedsforhold. Og det er med særlig tilfredshed, at jeg ser dig slutte af med ordet ”konkurrenceevne”. Jeg var ved at være alvorligt bange for, at det helt var udgået af DTL’s ordforråd.
Jeg må dog tilstå, at jeg ligesom vores tidligere formand havde den klare opfattelse, at mediernes sammenkædning af konkurser og cabotagekørsel stammede fra jer. Jeg vil derfor gerne spørge dig direkte:
Kan du fuldstændigt afvise, at denne sammenkædning stammer fra DTL? Det er jo velkendt, at jeres spindoktor Søren Lauridsen er meget aktiv med at levere informationer til presse, myndighedspersoner og politikere – altid uden for citat. Og næsten altid om udlændinge- og cabotageproblemer. Kan du garantere, at det ikke er ham, der ”uden for citat” står bag sammenkædningen af erhvervets konkurser og så de nye cabotageregler i 2009?
Desuden savner vi stadig svar på, hvordan DTL når frem til, at op mod 20 procent af al lastbiltransport i Danmark skulle være cabotagekørsel. Dette er kommet ud af Erik Østergaards egen mund ved flere lejligheder. Ifølge vores bedste sjus udgør de udenlandske bilers andel af lastbiltrafikken på de danske veje p.t. cirka 14 procent. Hvordan kan det gå til, at disse lastbiler skulle køre med 20 procent af det danske indenrigsgods? Alle de udenlandske lastbiler er vel ikke kun i Danmark for at køre cabotage?
Endelig afventer vi også DTL’s stillingtagen til, at danske lastbilers indenrigskørsler ifølge Danmarks Statistik er steget med 2,2 procent i de sidste fire kvartaler, målt i ton-km. Hvordan hænger det sammen med jeres gentagne påstande om, at cabotagekørsel er ved at slå bunden ud af det danske indenrigsmarked?
Svar fra Søren Lauridsen, DTL- Det er en kendt sag at ITD og DTL er uenige om cabotage. Ingen af os kender det præcise omfang, da statistikkerne kun tæller få lande. Men i DTL holder vi kammertonen i debatten og bidrager ikke til at hænge navngivne medarbejdere ud i pressen. Det er mit håb at ITD vil fastholde en sober debatform. Det har de gjort indtil nu, siger Søren Lauridsen i et svar til det åbne brev.