23948sdkhjf

Støtte til udvikling af nyt lastsystem

Lavmand vil revolutionere transportmarkedet med nyt innovativt palle-last-system.

Lavmand vil revolutionere transportmarkedet med nyt innovativt palle-last-system.



Projektet bedre udnyttelse af ladpladsen i lastbiler og trailere med ”Lavmands Hydraulic Lifting System” har modtaget knap 5 mio. kr. i tilskud fra Fornyelsesfonden.

Der er tale om et nyt projekt, der skal udvikle og markedsmodne et hydraulisk, fleksibelt og automatisk liftsystem, som skal gøre det muligt at udnytte lastbilers kapacitet i langt højere grad, end det er typisk i dag. Liftsystemet indbygges i gulvet af lastbilers lad og vil kunne opereres let og hurtigt. Hvis løsningen udbredes bredt i markedet vil antallet af lastbiler på vejene potentielt kunne reduceres med op til 25 procent.

Projektet vil teste fire prototyper af liftsystemet inden for transport af pallegods og flyfragt, og prototyperne testes hos potentielle kunder i form af store internationale godstransportører.

Det forventes, at behovet for godstransport vil stige kraftigt inden for de kommende år. Hvis liftsystemet udbredes med succes, kan det bidrage til at holde antallet af lastbiler i trafikken nede og dermed også reducere CO2 forureningen. Samtidig vil færre lastbiler medføre øget trafiksikkerhed og mindre slid på vejene. Muligheden for bedre udnyttelse af cargo-rummet vil potentielt også medføre lavere fragtpriser og større fortjeneste for vognmænd. Dette forhold vil påvirke samfundsøkonomien positivt.

Hurtig ROI

Projektet forventer en tilbagebetalingstid (Return of Investment (ROI)) på mellem et halvt og to-og-et-halvt år afhængigt af udnyttelsesgrad og trailertype. Markedspotentialet forventes at være 25 - 33 pct. af samtlige fragt og stykgodslastbiler.

Der er også en forventning til projektet, hvor projektholders forventede effekt på vækst og beskæftigelse efter 5 år ligger på mere end 50 arbejdspladser og en forøget omsætning på 135 mio. kr.

Test i 2013

Projektet har fået et tilskud fra Fornyelsesfonden på 4.455.694 kr. over en projektperiode fra 2. januar 2013 og frem til 17. oktober 2014. Prototyperne forventes at være klar til test inden udgangen af 2013, og der vil blive afviklet tests i løbet af foråret 2014.

- Det er vigtigt at nedbringe brændstofforbrug og CO2 udledningerne. Systemet vil kunne reducere antallet af lastbiler betragteligt, ikke mindst på de ruter med stor ubalance i ind og udgående godsmængde. Ved en bedre udnyttelse af lastrummet vil vi helt, på nogle destinationer kunne eliminere kørsel med tomme lastbiler, siger samarbejdspartner Kim Johansen, Kim Johansen Group

- Innovation, effektivitet og miljø er de tre hovedpunkter som dansk vognmandserhverv skal overleve på. Lavmands system indeholder alle 3 elementer, det er derfor oplagt for os at deltage i projektet, udtaler samarbejdspartner Kristian Skov Petersen, Viggo Petersens Eftf. A/S

- Med udgangspunkt i EU´s klimamålsætning, ser A/S Bevola denne løsning, som et vigtigt produkt for at kunne opnå de emissionsreduktioner, transportbranchen står overfor i de kommende år. A/S Bevola ser ydermere produktet som en naturlig brik i vores række af klimaoptimale løsninger, siger samarbejdspartner adm. direktør Tommy Horn.

Simpelt og enkelt

- Lavmands har igennem de sidste 16 år bygget, udviklet og opfundet mange specielle opbygninger og anordninger til transportbranchen, men aldrig noget der så simpelt og enkelt kan gøre så stor forskel som det hydrauliske løftesystem. Med dette tilskud fra Fornyelsesfonden vil vi for det første, være i stand til at tegne og udvikle systemet således, at det rent kvalitets og prismæssigt bliver særdeles attraktivt for markedet, for det andet, teste og dokumentere virkningen ved systemet, og ikke mindst for det tredje, bidrage med nedbringelsen af CO2 og emissionsudledningerne, siger projektholder Per Lavmand, Lavmands A/S.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062