Kommentar til konkurser
Debatindlæg fra Mogens Therkelsen, Padborg, tidligere formand for International Transport Danmark.
- I gårsdagens DR-nyheder kunne der læses, at der siden 2009 i vognmandsbranchen er sket en femdobling af konkurser, og dette skulle ifølge brancheorganisationen DTL skyldes cabotageregler, som blev ændret i 2009 i samtlige EU-lande.
Cabotage debatten har nu hersket i lang tid i Danmark, og er ført på mange forskellige niveauer - desværre for det meste en usaglig og useriøs fremføring af beskyldninger mod cabotage. Det kan forstås, hvis det kom fra uforstående personer, men desværre kommer den største iver fra brancheorganisationen DTL, der nu har slået sig sammen med 3F og Dansk Folkeparti for at føre en skrækkampagne mod liberaliseringen, som EU ønsker indført i alle 27 lande.
Det er fuldstændig usagligt at påstå, at cabotagereglerne har ført til de mange konkurser. Transportbranchen er ramt af en generel økonomiske afmatning siden 2008, som har betydet, at mange virksomheder har måttet lukke - eller i tide har sagt frivilligt stop.
Jeg finder det er usagligt og usmageligt, at en brancheorganisation vil fremføre sådanne påstande, som er med til at give et dårligt image af transportbranchen.
Jeg går bestemt ind for danske arbejdspladser, det skal ingen være i tvivl om. På den anden side har vi i 1972 meldt os ind i EU, og vi må derfor forholde os sagligt og seriøst til de muligheder - men også udfordringer - der kommer i EU-regi.
Det er ikke kun transportbranchen, der er hårdt ramt af liberalisering. Det er også mange industrigrene. Men de fremfører ikke en sådan en useriøs hetz, som vi desværre ser det fra DTL og 3F.
Jeg synes disse organisationer hellere konstruktivt og seriøst sammen med andre organisationer og politikere skulle arbejde for medlemmerne og deres medarbejdere, så man kan ”klæde dem på” til den nye situation i årene fremover. Og som ikke kan stoppes - det er det eneste vi kan være sikre på.