Tyske BGL kræver cabotagestramning
Den nyvalgte formand for det tyske vognmandsforbund BGL, Adelbert Wandt, kræver ordnede cabotageforhold.
Det skete på BGLs kongres fredag i Bremen, hvor han over for medlemmerne og forbundstrafikminister Peter Ramsauer påpegede den ulige konkurrencesituation, som den tiltagende cabotagekørsel har påført tyske vognmænd.
Formanden efterlyste ordnede forhold på markedet. Særligt tordnede han imod den illegale cabotage og den manglende kontrol af cabotagekørslen. Han forlangte tættere overvågning af fremmede lastbiler.
- Cabotagen og især kontrollen heraf er og bliver et problembarn, sagde Adelbert Wandt.
Han nævnte, at ifølge EU er det massiv manipulation af den digitale fartskriver, der fordrejer konkurrencen mellem tyske lastbiler og lastbiler fra østeuropæiske virksomheder.
- Der hersker en ødelæggende konkurrence. Når næsten 40 procent af betalings-kilometerne (red.: på det tyske Maut-vejnet) leveres af udlændinge, er tiden inde til at sætte spørgsmålstegn ved den nuværende kontrolpraksis, fortsatte den nye BGL-formand.
Det skriver Dansk Transport & Logistik.
- Det var forfriskende at høre, at også i Europas centrum har cabotage nu en høj plads på dagsordenen ved siden af alle de andre vigtige sager, siger direktør for Nordic Logistics Associaltion, NLA, Søren Hyldstrup Larsen, der var inviteret af BGL til at overvære kongressen.
BGL har for nyligt fremført organisationens cabotagekritik på et møde i den internationale transportorganisation, IRU. Her fik ideerne fra Europa-Kommissionens såkaldte vismandsgruppe, der ligger op til yderligere liberalisering af cabotagereglerne, stærkt kritiske bemærkninger med på vejen.
Maut-dokumentationAlvorligheden af situationen i Tyskland er understreget af udviklingen i de store tab af markedsandele, som tyske vognmandsvirksomheder oplever. På baggrund af statistikken fra den tyske vejskat, Mauten, kan det konstateres, at i de første otte måneder af 2012 har tyske lastbiler kørt 168 millioner færre km end i samme periode sidste år, mens konkurrenterne fra de central- og østeuropæiske lande kørte 255 millioner flere kilometer.
Markedsandelen for de central- og østeuropæiske lastbiler på Maut-vejnettet i Tyskland er nu – på grund af løn- og sociale omkostninger – vokset til 24,5 procent.
Alene de polske lastbiler har nået en andel på 10,4 procent, mens andelen af lastbiler fra alle de "gamle" EU-lande tilsammen er på kun 9,9 pct. Fra 2009 til 2012 er de tyske lastbilers markedsandel faldet fra 65,8 til 62,7 procent.