ITD: Tvivlsomme påstande om cabotage
Direktøren for Dansk Transport & Logistik (DTL) Erik Østergaard anslog i dag i et debatprogram på DR P1, at omfanget af cabotage-kørsel i Danmark har nået 15-20 procent af den samlede transportmængde.
Det skaber undren hos ITD, som over en tiårs periode har holdt mandtal med lastbiltrafikken ind i Danmark via sine kvartalsvise grænsetællinger.
Tællingerne viser, at der p.t. kører omkring 3.700 udenlandske lastbiler ind i Danmark i døgnet. Samtidig er der ifølge Danmarks Statistik omkring 25.000 lastbiler, der har tilladelse til at køre med gods i Danmark.
- Konsekvensen af Erik Østergaards påstand er, at alle udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, kører cabotage. Det er mildt sagt tvivlsomt. Men selv, hvis det skulle være tilfældet, bliver det svært at nå op i nærheden af de 20 procent, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun, der ikke ønsker at komme med gæt på det nøjagtige omfang af den flittigt debatterede cabotagekørsel.
- Vi mangler sikre statistikker over det nøjagtige omfang af cabotagekørslen i ton-kilometer. Men de fakta vi har, peger slet ikke i retning af et dramatisk markedsskred. Og under alle omstændigheder er det kun enkelte dele af det danske vognmandserhverv, der er udsat for direkte konkurrence fra udlændinge i dag, siger Poul Bruun.
Han undrer sig over den megen fokus på cabotage som et stort problem for den danske vognmandsbranche. Data fra Danmarks Statistik viser, at de godsmængder, som danske lastbiler transporterer, er steget med 2,2 procent inden for det seneste år. Alligevel udtalte Erik Østergård i radiodebatten, at den danske vognmandsbranche er i færd med at blive lagt ned af den udenlandske konkurrence.
- DTL har dannet en fælles front med fagbevægelsen for at få lavet danske særregler i forhold til EU på transportområdet. Men de synes ikke at have orden i de fakta, som skal sælge historien, konstaterer Poul Bruun.
- De danske eksportbiler er gennem de senere år blevet udflaget til udlandet, fordi de ikke kan konkurrere internationalt med danske chauffører, men bortset fra det, er der ikke sket dramatiske forandringer i det danske vognmandsmarked.