23948sdkhjf

Transportminister må længere frem på spillepladen

Regeringen fik ros af DTLs adm. direktør Erik Østergaard under en debat med transportministeren på Danmarks Radios P1 Debat i fredags.

Regeringen fik ros af DTLs adm. direktør Erik Østergaard under en debat med transportministeren på Danmarks Radios P1 Debat i fredags.



- Jeg vil godt medgive, at regeringen er trukket i arbejdstøjet. Men vi savner, at ministeren kommer lidt længere frem på spillepladen.

Sådan sagde Erik Østergaard under debatten i en kommentar til transportminister Henrik Dam Kristensen, da denne berettiget fremhævede, at det først er med den nye regering, der for alvor er taget fat på hele cabotageproblemet.

DTL-direktøren og transportministeren var sat i stævne på radioprogrammet P1 Debat for at debattere effekterne af den tiltagende cabotagekørsel i Danmark og hvad, der kan gøres ved problemet.

Enigheden rakte så langt, at både minister og direktør kunne konkludere, at den danske vognmandsbranche er under et voldsomt pres, der ikke blot letter ved at ”man tager sig sammen” i branchen, som det ofte lyder fra transportkøberside.

- Det er dog vigtigt, at regeringen klart melder ud til Kommissionen, at vi ikke vil gå videre ad liberaliseringens vej, pointerede Erik Østergaard, der ikke afviste en udvikling i retning af et friere marked. Men det skal ske i et tempo, så man ikke ”tromler” et helt lands erhverv.

Debatten kom hurtigt ind på de 7 dage, en udenlandsk transportør må anvende til at udføre de 3 lovlige cabotageture. Transportministeren gled af og undgik behændigt at forholde sig til den karenstid på 7 dage, som Dansk Folkeparti nu har foreslået i et beslutningsforslag fremsat i Folketinget. Et forslag, som DTL bakker helt op omkring.

Derimod var ministeren mere opsat på at få klarlagt definitionen af en international kørsel.

- Hvis vi skal komme efter misbruget, er det helt afgørende at få en ordentlig definition på international kørsel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063