Dansk Erhverv: Stadig stort potentiale i godsbaner
I 2. kvartal 2012 blev der ifølge nye tal fra Danmarks Statistik transporteret 622 mio. tonkilometer gods på bane i Danmark.
Tallet er på vej op igen efter et fald i 2. halvår af 2011. Til sammenligning blev der transporteret 3.899 tonkilometer på lastbil i 2. kvartal 2012. Der er altså fortsat et stort potentiale i godsbaner, lyder vurderingen fra Dansk Erhverv.
- Sammen med skibs- og flytransporten danner vej- og banetransport et nødvendigt netværk, der kan sætte gang i virksomhederne, aktivitet i samfundet og varer på hylderne. Det er det smøremiddel, der holder samfundet sammen, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
Banevenlig politik tak
Banetransporten har været stigende siden 2009, men tallet dækker over store forskelle. Transitkørsel igennem Danmark er klart dominerende, mens tallene for kørsel i og fra Danmark er nærmest identiske.
- Som det er nu, har banetransporten sin klare styrke på de mellemlange distancer internt i Europa. Derfor er det mildt sagt på tide at få ryddet de mange praktiske og juridiske hindringer af vejen for, at den europæiske godstransport på bane kommer til at fungere optimalt. Det kræver større fokus fra EU, men vi kan også gøre mere i Danmark. Det seneste år har regeringen lagt den ene afgift og udgift efter den anden på banetransporten, og det gør bestemt ikke sektoren mere konkurrencedygtig, hverken internationalt eller i forhold til de andre transportformer, siger Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv peger også på, at banetransport har et uforløst potentiale i den globale transport.
- På længere sigt er der ingen tekniske problemer i at køre varer på bane mellem for eksempel Kina og Europa. Skinnerne ligger der allerede, og det er primært politiske forhold, der sætter en stopper for sådanne visioner, siger Jesper Højte Stenbæk.