23948sdkhjf

Regionalt pres for privatisering af østafrikanske havne

Hvis havne i Kenya og Tanzania i udbud, som forventes kinesiske havneoperatører at blive hårde konkurrenter til eksempelvis APM Terminals.

Hvis havne i Kenya og Tanzania i udbud, som forventes kinesiske havneoperatører at blive hårde konkurrenter til eksempelvis APM Terminals.



Myndighederne i Kenya og Tanzania er angiveligt langt fremme med planer om at sende driften af dele de to dominerende havne i Østafrika i udbud. Det meddelte generalsekretæren for East African Community, Dr. Richard Sezibera, i sidste uge ifølge den afrikanske avis The New Times.

Havnene Mombassa i Kenya og Dar es Salaam i Tanzania kæmper begge med effektivitets problemer. Ifølge East African Community, så er netop havnen i Mombassa i Kenya den værste havn i østafrika, når det gælder bureaukrati og handelsbarrierer.

Der er håbet, at private havneoperatører vil øge effektiviteten, og sænke prisniveauet på de to havne til gavn for den regionale økonomi.

- Vi har altid problemer og forsinkelser og bureaukrati i disse to havne. Jeg tror det vil være et godt træk, og jeg håber at det vil komme os til gode, når de er ejet af private, lyder det fra næstformand for Freight Forwarding and Clearing Association i Rwanda Fred Seka ifølge The New Times.

Det skriver maritimedanmark.dk med Aktiefokus som kilde.

APM Terminals har tidligere tilbudt havnemyndighederne i Dar es Salaam, at overtage driften af dele af havnen.

Netop APM Terminals ventes at blive en af kandidaterne i konkurrencen om at stå for driften af havneterminaler i Mombassa og Dar es Salaam. Men kinesiske havneoperatører bliver formentlig meget stærke konkurrenter, hvis en privatisering kommer på tale.

APM Terminals har lige som søsterselskabet Maersk Line oplevet kraftig vækst på Afrikas vestkyst i de seneste 10 år, hver APM Terminals opererer havneterminaler på tæt ved en halv snes havne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063