Tyske rederier beder om statsstøtte
Den globale ratekrise har ramt tyske kommanditist-rederere særligt hårdt og derfor beder den tyske rederiforening nu forbundsregeringen i Berlin om hurtigt hjælp.
Når de store containerrederier oplægger tonnage i øjeblikket, for at reducere den overkapacitet, der er årsag til de alt for lave fragtrater, så er det typisk indcharet tonnage, der må kaste ankret.
En meget stor andel af disse indchartrede skibe er ejet af tyske skibsredere i enkeltskibsrederier – de såkaldte kommanditist-selskaber. Derfor har overkapaciteten ramt de tyske skibsredere særligt hårdt og den tyske rederiforening beder nu om statsstøtte.
- Vi er i en nødsituation, vi kan ikke vente endnu et år på, at der kommer en løsning, udtaler formanden for den tyske Rederiforening, Ralf Nagel, til Reuters.
Ud af den globale flåde af containerskibe på omkring 5000 fartøjer, ejer tyske skibsejere omkring 1.800. En kilde i den danske rederibranche påpeger over for Transport-Tidende, at en betydelig andel af de tysk ejede containerskibe har en kapacitet på omkring 3000 TEU eller mindre. Da skibe i den størrelse i dag anses for at være for små til rentabel drift på mange ruter, så rammer det de tyske rederier særligt hårdt.
Det anslås at de tyske skibsejere har brug for en saltvandsindsprøjtning på 1,5 til 2,0 mia. USD for at kunne overleve krisen.
Det skriver maritimedanmark.dk med Chicago Tribune som kilde.