Tysk interesse vakt for Femern-forbindelsen
Slesvig-Holstens ministerpræsident Torsten Albig regner med store gevinster i form af arbejdspladser og uddannelsespladser, når den kommende Femern-forbindelse bliver en realitet.
En forbindelse over Femern bælt mellem Tyskland og Danmark vil være til stor gavn for erhvervslivet på begge sider af bæltet. Det har derfor også som noget helt naturligt været på dagsordenen for den tyske ministerpræsident for Slesvig-Holsten, Torsten Albig.
Han var til møde i DI’s domicil i Towers, Ørestaden, hvorfra han med udsigt til Øresundsforbindelsen kunne diskutere muligheder og udfordringer omkring Femern-forbindelsen med branchedirektør for DI Transport Michael Svane. Og branchedirektøren var glad for det vigtige møde.
- Den faste forbindelse vil virke som en vækstdriver for hele Nordeuropa, og den vil knytte østdanske virksomheder tættere på de vigtige tyske såvel som europæiske markeder. Det vil få stor betydning for udviklingen af erhvervslivet på begge sider med flere arbejdspladser men også uddannelsespladser, spår Michael Svane.
Der har været sået tvivl om den nye slesvig-holstenske regering står bag beslutningen om Femern-forbindelsen, efter at delstaten har trukket 60 millioner euro ud af baglands-projektet. Det skyldes dog ifølge Albig, at den ”tidligere regering traf en forfatningsstridig afgørelse”, ligesom den nye regering mener, at det er forbundsregeringen, der skal bekoste hele projektet. Regningen er derfor sendt videre til Berlin.
Gerne også en højhastighedsbaneBegge mødedeltagere udtrykte store forventninger til effekterne af den kommende forbindelse.
- Og der må meget gerne også blive tale om en højhastighedsbane. Med en sådan forbedret infrastruktur er vejen banet for at skabe kontakterne de to regioner imellem, forudser branchedirektøren for DI Transport.
Ministerpræsidenten lod ingen tvivl tilbage om, at Schleswig-Holstein har en ambition, der rækker langt udover blot at være transitland.
- Vores ambition er at skabe en udvikling, der sikrer vækst og beskæftigelse i den samlede region, fastslog Torsten Albig.
Dermed blev også en anden af de store transportkorridorer - den såkaldte Jyllandskorridor - diskuteret i forhold til den vækst og mobilitet og de muligheder, som ny infrastruktur på transportkorridorerne kan skabe.
Albig og statsminister Helle Thorning Schmidt understregede i deres samtaler, at Jyllandskorridoren ikke er blevet ”mindre vigtig” efter beslutningen om Femern-forbindelsen.