”Freie Bahn” til Bremen
Efter fire års vejbyggeri er A1 nu helt færdig – og snart er der hul igennem i Hamborg.
For bilister og lastbilchauffører har kørslen mellem Hamborg og Bremen været en pestilens de seneste fire år. Motorvejen A1 er blevet udvidet fra fire til seks spor på samtlige 73 kilometer. Projektet har kostet knap fem milliarder kroner og er gennemført som det første offentlig-private vejprojekt i delstaten Niedersachsen. Selskabet A1 mobil skal drive vejen de næste 30 år.
Dermed skulle det være slut med køkørsel som følge af vejbyggerier på A1. I løbet af byggeperioden har motorvejen i folkemunde hedt ”dødens motorvej” på grund af mange alvorlige færdselsulykker.
Men den nye motorvej er ikke nogen garanti for, at det ikke stadig kan gå galt. Torsdag kørte en lastbilchauffør op bag i en kø, så seks lastbiler blev skubbet sammen – en chauffør døde. Motorvejen var spærret i flere timer.
I den nord-syd-gående trafik kan trafikanter desuden se frem til, at der snart igen er hul igennem Elb-tunellen. 3. december afsluttes moderniseringsarbejdet af tunellen, og så er alle fire tunnelrør atter farbare.