23948sdkhjf

Opbremsning i den internationale lastbiltrafik

Lastbiltrafikken over Danmarks grænser har tabt en smule af pusten, viser seneste grænsetælling fra ITD.

Lastbiltrafikken over Danmarks grænser har tabt en smule af pusten, viser seneste grænsetælling fra ITD.



I foråret satte den internationale lastbiltrafik i Danmark rekord med 5126 daglige passager ind over de danske grænser i årets andet kvartal. De friske tal for tredje kvartal viser imidlertid, at den internationale lastbiltrafik ikke holder rekordniveauet.

4795 daglige lastbil-passager ind i Danmark har der i gennemsnit været i årets tredje kvartal. Det svarer til et fald på 6,5 procent i forhold til andet kvartal i år. Det er dog stadig 2 procent over det samlede niveau for 2011, hvor 4708 lastbiler i gennemsnit kørte ind over de danske grænser.

Så trods aktuelle fald i trafikken er det et overvejende positivt billede, vurderer brancheorganisationen ITD.

- Tallene afspejler en fortsat højt aktivitet i lastbiltransporten i Danmark. Der er bogstaveligt talt gang i hjulene, og det er selvfølgelig ikke bare positivt for lastbiltransporten, men også et generelt tegn på, at der er liv i eksporten og samfundsøkonomien, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.

Danske vognmænd sidder på 46 procent

46 procent af de lastbiler, der krydser den danske grænse, er ejet af danske virksomheder. Omkring halvdelen af de danskejede biler i grænsetrafikken er imidlertid indregistreret i udlandet. Det er især i Tyskland og i Østeuropa, at danske vognmænd indregistrerer deres eksportbiler.

- Udflagning er en del af billedet, når det handler om de danske vognmænds muligheder for at klare sig internationalt. Her er udviklingen i lastbiltransporten ikke anderledes end i industrien, hvor tendensen også er, at produktionsapparatet flyttes til lande med lavere lønninger end de danske. Udflagningen er ganske enkelt en forudsætning for, at de danske lastbiler kan konkurrere internationalt, siger Poul Bruun.

- Eksportkørslen er i markant grad blevet udflaget til udenlandske lastbiler, fordi den danske eksportoverenskomst ikke har været internationalt konkurrencedygtig. Men bortset fra det er der ikke sket dramatiske forskydninger i trafikken eller på det danske transportmarked i de senere år.

Se mere om tællingen her:

http://itd.dk/DownloadOpen/Okonomi/Graensetaelling_3kvartal_oktober2012.pdf

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063