Udfordrende tider i marinebranchen
Danish Marine Group holdt sit efterårsmøde - i hård blæst.
Clipper Groups Head of Newbuilding, Peder Norborg, varslede på mødet skiftende og udfordrende tider for fremtidens skibsbygning. Tvivlen om hvorvidt nybygningspriserne har nået bunden, nager hos rederierne, der ikke ved, hvornår det rigtige tidspunkt er til at trykke på startknappen til et nybygningsprogram. Og vælger man at bygge i Kina, er der usikkerheden om, hvilke kinesiske værfter, der stadigt eksisterer om et år eller to.
Deltagerne fik også et indblik i, at valget af nybygningsland for rederne er en mere kompliceret affære end rene timelønninger, stålpriser og værftslandets teknologisk formåen.
Emner som kompleksitet og hurtigt skiftende markedsvirkelighed blev også taget op på mødet i forbindelse med diskussionen om global ledelse nu og i fremtiden. Helle Gleie fra ItoLead udfordrede de tilstedeværende eksportsælgere og -chefer hos medlemmerne i Danish Marine Group.
De arbejder alle i dag i et globalt marked, mange i en global organisation, og samarbejder og sælger til det meste af verden i et miljø, hvor de efterhånden klassiske målepunkter og ”management by fear” ikke længere er gangbar og tidssvarende - men heller ikke godt for bundlinjen. ItoLead åbnede op for dialogen om ledelse og den selvdrevne medarbejder, og gav tilhørerne noget at tænke over omkring den daglige ledelse lokalt såvel som globalt.
MarkedstrendsDe generelle markedstrends og den globale skibsbygningssituation gav ligeledes noget at tænke over, hvor den kortsigtede vejrudsigt for markederne ikke byder på megen sol ifølge BRL Shipping Consultants fra London og danske MSR-Consult. Udsigten var hovedsageligt overskyet, men der var dog få solstrejf for udstyrsleverandørerne at tage med hjem fra medlemsmødet.
Offshore-segmentet er en stadigt voksende del af skibsbygningsmarkedet med Korea som hovedaktør, mens Tyrkiet er et voksende redermarked, der fylder mere og mere i den globale ordrebog med kontraheringer af moderne tonnage inden for især bulk og produkttankskibe.
Den generelle krise gør, at det er blevet lettere for skibsrederne at påvirke ”makers list” over for de sultne værfter, hvilket øger mulighederne for danske leverandører af højkvalitetsprodukter til projekterne.
Ny bestyrelsePå dagens agenda var ligeledes ændringer i Danish Marine Groups bestyrelse, hvor formanden for Danish Marine Group Kim Koldskov, SPX Flow Technology, og Christian Schack, FORCE Technology, begge har opfyldt vedtægternes tidsbegrænsning på tre perioder a to år, og derfor ikke kan stille op til genvalg.
De nye kandidater Berit W. Hansen, Uni-Safe Electronics, og Sven E. Rasmussen, API Marine, blev enstemmigt valgt ind i rådet som nye bestyrelsesmedlemmer.
Det nye Sektionsråd konsoliderede sig på mødet med Henrik Mørkholdt, DESMI Pumping Technology, som ny formand (her med Kim Koldskov).