23948sdkhjf

Hedegaard og Kallas vil sætte turbo på skibsfartens CO2-reduktion

Europa-kommissionens klimakommissær Connie Hedegaard og viceformand Siim Kallas anbefaler europæisk enegang med krav til søfartens klimaindsats.

Europa-kommissionens klimakommissær Connie Hedegaard og viceformand Siim Kallas anbefaler europæisk enegang med krav til søfartens klimaindsats.



Det fremgår af en fælles udtalelse fra de to kommissærer, hvor Siim Kallas er ansvarlig for blandt andet transportområdet.

- Shipping er en global industri og der er brug for globale løsninger, hvis vi skal reducere søfartens miljø- og klimamæssige fodaftryk. Derfor arbejder vi alle mod en internationalt vedtaget global løsning, der skal reducere udledningen af drivhusgasser fra skibene. Den Internationale Maritime Organisation, IMO, tog et betydeligt og meget velkomment skridt i den rigtige retning i juli 2011, da man indførte et Energy Efficiency Design Index for søfarten. Men dette tiltag, der først gælder for skibe, der bliver leveret fra 2015 og fremover, kan ikke alene sikre at skibsfartens udledning af CO2 reduceres hurtigt nok, hedder det i den fælles udtalelse.

Men trods den indledende anerkendelse af søfartens globale natur, så har de to kommissærer ikke tålmodighed til at vente på en global aftale.

Godt eksempel

I stedet ønsker de – i klokkeklar strid med alle anbefalinger fra branchen selv – at EU skal gå foregå resten af verden som et godt eksempel og indføre tiltag, der omfatter den eksisterende handelsflåde.

- Diskussioner om nye tiltag foregår allerede på IMO-niveau, men der er behov for midlertidige tiltag, der hurtigt kan levere reduktion i CO2-udledningen, så som energi effektivitets tiltag for eksisterende skibe. I EU overvejer vi flere mulige løsningsmodeller, herunder markedsbaserede mekanismer. Der er brug for en simpel, robust og globalt gennemførlig tilgang til oprettelsen af et system, der kan overvåge, rapportere og verificere udledningen af CO2 baseret på de enkelte skibes brændstofforbrug. Det vil bidrage til fremskridt på globalt plan og stimulere processen i IMO. Det er derfor vores fælles hensigt, at stræbe efter indførelsen af et sådant monitorerings-, rapporterings- og verifikations-program fra starten af 2013. Samtidig vil vi fortsætte dialogen med parterne i den maritime sektor omkring tiltag, der kan reducere sektorens klimabelastning i EU yderligere, skriver Kallas og Hedegaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047