23948sdkhjf

Regeringen ser på lettelser for vognmænd

På sit seneste møde den 4. oktober besluttede regeringens Virksomhedsforum for Enklere Regler blandt andet, at der skal kigges nærmere på håndhævelsen af reglerne for dyretransport samt følgebiler og ledsageruddannelse ved særtransporter.

På sit seneste møde den 4. oktober besluttede regeringens Virksomhedsforum for Enklere Regler blandt andet, at der skal kigges nærmere på håndhævelsen af reglerne for dyretransport samt følgebiler og ledsageruddannelse ved særtransporter.



Det fremgår af en pressemeddelelse fra formanden for Virksomhedsforum, der har offentliggjort en liste med de første 40 forslag til administrative lettelser for virksomhederne.

Meldingen glæder DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, der sammen med Dansk Erhverv har været med til at bringe forslagene til lettelser frem i forummet.

- Det er overordentlig positivt, at netop disse to forhold er kommet med på listen, udtaler Ove Holm.

Både reglerne om adskillelse af kønsmodne dyr under transport og reglerne om transportørens ansvar for at vurdere, om dyr er egnede til transport, har allerede i en rum tid været genstand for debat.

Ove Holm betragter Virksomhedsforums anbefaling som en bekræftelse af, at debatten om kønsadskillelse samt transportegnethed, der var fremme i foråret, har været meget relevant, Han mener, at behandlingen i Virksomhedsforum giver sagen et ekstra skub.

Forslaget til uddannelse af følgebilschauffører og implementering af hjemmel i lovgivningen, så ledsagere i følgebiler til særtransport kan dirigere trafikken er ifølge Ove Holm en sag, der alt for længe har været syltet.

- Med vedtagelsen i Virksomhedsforum ser vi frem til en snarlig løsning af denne sag. Der har været tale om et vedvarende pres fra DTL og Kran-Blok erfagruppen – med Kran-Bloks formand Frank Segall som en meget væsentlig medspiller.

En fuldstændig nyskabelse inden for forvaltning og politisk beslutningstagen har samtidig set dagens lys: Nu skal regeringen nemlig behandle forslagene efter et ”følg-eller-forklar” princip.

Det betyder, at regeringen skal gennemføre forslagene fra erhvervslivet eller komme med en god forklaring på, hvorfor de ikke kan gennemføres.

Det får Ove Holm til at rose regeringens nye politik i forhold til tidligere:

- Organisationernes henvendelser med forslag til lettelser har ofte været mødt med udgangspunktet ”det kan vi ikke, det vil vi ikke, det må vi ikke” – eller ”det er ikke vores bord”. Et nyt princip om, at imødekomme erhvervslivets ønsker, medmindre der er en god forklaring på det modsatte, skal have masser af ros herfra.

Andre transportemner på Virksomhedsforums liste er Indførsel af elektronisk CMR-fragtbrev, miljøzoner på europæisk plan og fælles EU-regler for miljøzonemærker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063