23948sdkhjf

Tankvognschauffør kørte med Smart

Anden gang Jørgen Aalbek Hansen vinder en dansk brændstofkonkurrence.

Anden gang Jørgen Aalbek Hansen vinder en dansk brændstofkonkurrence.



Tankvognschauffør Jørgen Aalbek Hansen (foto) vandt i lørdags en ny Smart, da han vandt konkurrencen DieselDysten, der var arrangeret af Mercedes-Benz i Danmark og som går ud på både at køre langt på literen, holde en god gennemsnitshastighed og samtidig holde en pæn kørestil.

Finalen blev afviklet i det kuperede område i Østjylland med Brædstrup som start og mål, og Jørgen Aalbek Hansen kørte sin anden tur med en gennemsnitshastighed på 64 km/t, et forbrug på 30,6 l diesel per 100 km og en FleetBoard karakter på 8,6. Alt i alt gav det ham 218 Point.

På sin første tur var han tillige den der brugte mindst brændstof af alle, så det var på alle måder den bedste mand der vandt.

På andenpladsen kom vognmand Torben Bøgh, Jernvedlund, som opnåede 214 points. Forskellen mellem anden- og tredjepladsen var endnu tættere, idet blot et enkelt point skilte Torben Bøgh fra Nicolai Christensen, fra vognmandsfirmaet Orla Christensen & Søn A/S i Karlslunde, der blev nummer tre med 213 points.

Konkurrence over et halvt år

DieselDysten har kørt hen over sommerhalvåret med lokale konkurrencer rundt ved de danske Mercedes-lastvognsforhandlere, hvor der blev fundet 17 lokale vindere som deltog i finalen i lørdags.

Den 54 km lange rute blev gennemkørt med en ny Mercedes Actros af typen 1845 4x2 med tilhørende treakslet gardintrailer og et let læs. Alle de deltagende lastvogne er udstyret med Mercedes eget flådestyringssystem FleetBoard, som blev anvendt til at styre hele konkurrencen.

Systemet generer nemlig lynhurtigt alle de informationer som er nødvendige for at lave en sådan konkurrence.

Mercedes havde valgt også at lade gennemsnitstiden tælle i formlen for resultatets antal points, så man undgik at der var nogen som kørte alt for langsomt, og samtidig indgik kørestilen også som en del af resultatet. Formlen var således ”Gennemsnitshastighed x 100/forbrug per 100 km+FleetBoard kørestilskarakter”, som så udløste det endelige antal points.

For at kunne klare konkurrencen havde Mercedes stillet fem vogntog med en vogntogsvægt på 30 ton til rådighed og ved finalen fik hver finalist lov til at køre ruten igennem to gange og vælge turen med den højeste værdi.

Anden sejr

Det er ikke første gang at Jørgen Aalbek Hansen, der til daglig deler tre tankvogne med tre andre tankvognschauffører hos energiselskabet OK A.m.b.A. i Fredericia, vinder en konkurrence om at køre langt på literen.

I oktober 2009 vandt han nemlig Volvo Super Eco-Driver konkurrence, hvor det også gjaldt om at køre langt på literen, og som også blev afviklet i det østjyske område, dog på en lidt anderledes strækning end DieselDysten.

Positiv sidegevinst

- En rigtig god 'krølle' på DieselDysten er også, at Mercedes-forhandlerne via konkurrencen nu er blevet rigtig skarpe til at bruge FleetBoard til at evaluere kundernes kørsel både i salgsøjemed, når kunden har testet en demobil, og efter levering af en ny lastbil med FleetBoard for at sikre optimalt forbrug og driften af lastbilen, siger salgschef ved FleetBoard, Mercedes-Benz Danmark AS, Mikael Voigt, der var ankermand på flådestyringen i konkurrencen.

Mange sælgere - og FleetBoard - coacher chauffører der har fået en ny Actros i hvordan de kan forbedre deres kørestil, og dermed få lastbilen til at løbe endnu længere på literen.

På billedet ses en glad Jørgen Aalbek Hansen, der vandt en Smart ved finalen i DieselDysten i Brædstrup

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063