Vietnam volder APM Terminals alvorlige kvaler
Voldsom overkapacitet undergraver rentabiliteten i APM Terminals kun godt et år gamle containerterminal ved Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam.
Det har lange udsigter med at få en fornuftig udnyttelse af APM Terminals nyopførte containerterminal ved Ho Chi Minh City. Årsagen er en kraftig vækst i kapaciteten på containerterminalerne i det sydlige Vietnam.
APM Terminals - der har opført og driver den én milliarder kroner dyre terminal i et joint venture med en række statsejede vietnamesiske selskaber - har noteret en nedgang fra 16 ugentlige anløb efter åbningen af terminalen for et godt et år siden, til nu kun otte ugentlige anløb.
Årsagen er åbningen af en række nye konkurrerende terminaler i området, samtidig med at de vietnamesiske myndigheder - angiveligt i strid med aftalerne med APM Terminals - opretholder driften af flere ældre terminaler, der skulle være afviklet.
Det skriver dagbladet Børsen i dag mandag.
Trods høje vækstrater i Vietnams eksport er der ikke udsigt til bedring. Flere terminaler er under anlæg og den samlede kapacitet i området ventes at vokse til 13 millioner TEU - langt mere end de fem mio. TEU, der i dag går over kaj.
- Det betyder, at markedet først vil nå op på den kapacitet i 2025-2026. Det er status. Og det er endda under forudsætning af, at man opnår en vækst på 10 pct. årligt de næste 10 år, siger Michael Them Rasmussen, der er APM Terminals direktør for markedsudvikling i Sydøstasien.
Den uholdbare situation betyder, at APM Terminals terminaldrift kæmper med et meget lavt prisniveau. Dertil kommer også en meget ringe infrastruktur i containerterminalens bagland.