23948sdkhjf

Volvo Trucks introducerer advarselssystem

Volvo Trucks har udviklet et advarselssystem mod kollision med katastrofeopbremsning.

Volvo Trucks har udviklet et advarselssystem mod kollision med katastrofeopbremsning.



Det avancerede nødbremsesystem advarer om forestående kollisioner og kan forebygge alvorlige ulykker på grund af uopmærksomhed.

Påkørsler bagfra udgør en betydelig del af alle trafikulykker. For at løse dette problem har Volvo Trucks udviklet et advarselssystem mod kollision med katastrofeopbremsning. Bremsesystemet, som findes på den nye Volvo FH-serie, er udviklet til at assistere chaufføren, så de fleste påkørsler bagfra enten kan undgås helt eller får mindre alvorlige konsekvenser.

- Vi startede med at spørge: »Hvad er problemet egentlig?« Svaret er: uopmærksomhed. Hvis man hele tiden holdt øje med trafikken forude, ville der jo ikke være behov for den slags systemer, udtaler Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.

Det nye system består af en radar og et kamera, der samarbejder om at registrere og holde øje med forankørende køretøjer. Systemet er udviklet til både at kunne håndtere køretøjer, der står stille og køretøjer i bevægelse, og det kan forhindre en kollision med et køretøj i bevægelse ved hastighedsforskelle på op til 70 km/t. Når systemet registrerer et køretøj, som lastvognen vil ramme med sin nuværende hastighed, tænder advarselssystemet en rød lampe på forruden for at få chaufføren til at koncentrere sig om vejen.

- Vi ønsker ikke at overtage chaufførens rolle, for vi mener, at han eller hun bedst selv kan reagere på situationen. For eksempel er det måske muligt at køre uden om køretøjet, siger Almqvist.

Men hvis lastvognen registrerer, at chaufføren ikke reagerer ved f.eks. at dreje rattet eller bremse, skifter systemet til et blinkende rødt lys og en biplyd. Hvis der stadig ikke er nogen reaktion, bremser systemet let. Hvis intet af dette hjælper, aktiverer systemet katastrofeopbremsningen og gør alt, hvad der er muligt for at bringe lastvognen til standsning.

Katastrofeopbremsningssystemer på nye lastvogne bliver lovpligtige i Europa i november 2015.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063