23948sdkhjf

Hård dom over motorvejsforbedring

Dommen er hård over en 11 kilometer lang og 2,2 milliarder kroner dyr udvidelse af en mangeårig flaskehals på Holbækmotorvejen i Københavns vestegn, skriver Ingeniøren.

Dommen er hård over en 11 kilometer lang og 2,2 milliarder kroner dyr udvidelse af en mangeårig flaskehals på Holbækmotorvejen i Københavns vestegn, skriver Ingeniøren.



For da Vejdirektoratet med færdiggørelsen af motorvejsprojektet efter sommerferien fjernede trafikproppen mellem Fløng og Roskilde Vest, flyttede køerne blot længere ind mod København. Få kilometer øst for den udvidede strækning holder bilerne fortsat kofanger ved kofanger i morgenmyldretiden.

Vejdirektoratets internetportal, Trafikken.dk, viser da også, at køerne er forsvundet fra Holbækmotorvejen ved Roskilde, men at de til gengæld er dukket op ved afgreningen mod Ballerup tættere på København.

Bilisterne på Holbækmotorvejen blev ellers lovet, at det nye spor ville forhindre køkørsel indtil mindst 2025, og at trafikanterne dermed havde vundet 20 minutter i myldretiden.

Trængselsproblematikken overrasker ikke professor i trafikplanlægning Petter Næss fra Aalborg Universitet.

- Trængslen holder sig ret konstant. Hvis man udvider vejkapaciteten, reducerer man ikke trængslen, men øger det antal personer, som deltager i trængslen, fastslår han.

Chefkonsulent Henrik Nejst, Vejdirektoratet, afviser, at den udvidede Holbækmotorvej allerede nu genererer så mange flere biler, at det isoleret set kan forårsage nye trængselsproblemer længere inde på vejnettet. Når bilisterne alligevel oplever kø, skyldes det ifølge chefkonsulenten, at man nu er gået i gang med at udvide afgreningen af motorvejen mod Ballerup.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078