23948sdkhjf

Branchen enig sag om dyretransporter

Uforholdsmæssigt få chauffører og vognmænd til mange svinetransporter bevirker, at skrappe og unødige sanktioner rammer ekstra hårdt.

Uforholdsmæssigt få chauffører og vognmænd til mange svinetransporter bevirker, at skrappe og unødige sanktioner rammer ekstra hårdt.



Vognmænd og chauffører står hvert år med kæmpebøder og klip i kørekortet når de transporter dyr. Men bødesagerne er skudt over målet, mener branchen, der nu samlet går til fødevareministeren for at få ændret forholdene omkring ”transportegnetheden”.

Der blev i 2011 transporteret ca. 21 mio. svin til slagtning, som alle er blevet kontrolleret på slagteriet. Ifølge Fødevarestyrelsen blev der indgivet 129 politianmeldelser i forbindelse med transport af svin til slagteri.

Det vil sige, at antallet af svin, som har været udsat for en hændelse, som fører til en politianmeldelse, udgør 0,006 promille – eller seks milliontedel – af det samlede antal transporterede dyr.

På trods af den fine dyrevelfærdsmæssige statistik er der dog relativt få chauffører - omkring 250 – til at køre slagtesvin i Danmark. Derfor risikerer de i gennemsnit op til 1 anmeldelse hvert andet år - med det forbehold, at ikke samtlige anmeldelser omfatter chaufføren og vognmanden.

Det er baggrunden for, at en række erhvervsorganisationer nu retter en samlet henvendelse til fødevareministeren om transportegnetheden. DTL, ITD, Landbrug og Fødevarer, 3F, Dansk Erhverv og DI har sendt et brev til fødevareministeren, hvor problemer omkring om transportegnethed reglen og sanktioner for overtrædelse af reglen skitseres.

Landmand har ansvaret

Budskaberne i brevet fra organisationerne er overordnet, at landmanden skal have hovedansvaret for at vurdere dyrene. Landmandens muligheder er bedre, fordi han kender dyrene. Landmanden skal dog have mulighed for at bede om en dyrlæges vurdering – og denne vurdering skal så også være gældende hele vejen igennem forløbet frem til slagteriet.

Det er ikke altid tilfældet i dag, hvor én dyrlæges afgørelse godt kan risikere at blive tilsidesat af en anden dyrlæge.

Stort psykisk pres

Transportøren er efter de nugældende regler ansvarlig for at vurdere om dyr, der skal transporteres, er sundhedsmæssigt egnede til transporten.

- Det er en vigtig regel, men det er også en regel, der grundlæggende er vanskelig at håndtere, da det ikke altid er muligt for transportøren at vurdere transportegnetheden. Sygdomme og skavanker kan være skjulte, forklarer Lisbet Hagelund, konsulent i DTL.

Politikerne på Christiansborg har allerede hørt branchen og tager nu fat på problemstillingen. DTL var sammen med 3F i foretræde for fødevareudvalget i juni, hvor der med stor interesse blev taget positivt imod budskaberne.

- Det er overordentlig tilfredsstillende at politikerne nu ser på problemet, siger Lisbet Hagelund. Vognmænd og chauffører er udsat for et meget stort psykisk pres, for som reglerne er nu, kan man ikke selv med den største omhu undgå bøder eller klip – og risikerer dermed at miste job og virksomhed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062