Grus og smøremiddel
Dansk erhverv frygter regeringens lovkatalog gemmer et erhvervsmæssigt minus.
Det nye Folketingsår byder på flere transportinitiativer fra regeringen. Krisen kræver handling, men Dansk Erhverv er dog dybt bekymret for, at bundlinjen viser røde tal, når man lægger gode og dårlige initiativer sammen.
- Vi får flere omkostninger og byrder i regeringens lovprogram. Blandt andet kørselsafgifter, flere gebyrer og lovkrav, der tvinger virksomhederne til ny-investeringer før tid. Det hæmmer mobiliteten i dansk og international transport i en krisetid, og det vil koste arbejdspladser, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.
Behov for bedre mobilitetProgrammet indeholder dog også positive tiltag. Øget brug af elektroniske fragtbreve, en ny international konvention for søtransport og bedre betingelser for cyklister.
-Regeringen kaster både smøremiddel og grus i maskineriet. På bundlinjen tegner der sig et billede af en regering, der på mange punkter mangler forståelse for nødvendigheden af bedre mobilitet som en betingelse for, at vores produktivitet og vækst kommer op, siger Jesper Højte Stenbæk.
Elektroniske fragtbreve i international lastbiltrafikJustitsministeriet vil efter flere års tøven nu åbne for muligheden for brug af elektroniske fragtbreve i international lastbiltrafik.
-Fleksibilitet og hurtig ekspedition er kendetegnet for dansk godstransport og danske virksomheder skal - som flere af vore europæiske konkurrenter – have mulighed for elektronisk dokumentudveksling til gavn for alle. Det har vi længe efterlyst, påpeger Jesper Højte Stenbæk.
Dansk Erhverv er også tilfreds med, at Danmark nu tilslutter sig Rotterdam-konventionen fra 2008 om søtransport af gods. Internationale regler er en garanti for forudsigelighed i søtransporten, og det er afgørende for den fremtidige udvikling af den globale handel.
Nej tak til kørselsafgifter for lastbilerPå negativsiden er Dansk Erhverv mod forslaget om indførelse af kørselsafgifter for lastbiler.
-Forslaget skader mobiliteten, har en begrænset miljøeffekt, og det begrænsede provenu til statskassen vil i høj grad blive spist op af administrative omkostninger. Samtidig er Dansk Erhverv kritisk over for gebyret for chaufføruddannelse. Det vil hindre tilgangen til erhvervet og øge omkostningerne for virksomhederne, påpeger Jesper Højte Stenbæk.
Store forventninger til forårssamlingDansk Erhverv savner umiddelbart initiativer på området for logistik, transport og infrastruktur.
- Den meget korte liste af initiativer på Transportministerens område har en årsag. Ministeren har valgt at lytte til erhvervslivet, før han skyder til højre og venstre. Det skal han have stor ros for. På transportministerens område har vi derfor store forventninger til Folketingets forårssamling, hvor mange af de drøftelser, der foregår lige nu vil være færdige og gerne skulle udmøntes i ny lovgivning, siger Jesper Højte Stenbæk.