23948sdkhjf

Succes med danske modulvogntog

Det danske forsøg med modulvogntog, som har kørt i snart 4 år, har været en succes, også samfundsøkonomisk.

Det danske forsøg med modulvogntog, som har kørt i snart 4 år, har været en succes, også samfundsøkonomisk.



Der er fortsat er stor interesse for at deltage blandt transportvirksomhederne. Det konkluderer Vejdirektoratet i sin seneste oversigt over statsvejnettets tilstand og udvikling.

Vejdirektoratet kan berette, at nye virksomheder hele tiden melder sig i køen af dem, der vil benytte sig af modulvogntog, og at virksomhederne gerne selv investerer i vejnettet, så kørslen kan foregå efter reglerne.

Vejdirektoratet kunne der ved udgangen af 2011 køres til mere end 100 destinationer i Danmark med modulvogntog, og antallet af modulvogntog er på vej mod 500.

- DTL glæder sig over Vejdirektoratets konklusion, som er helt på linje med, hvad DTL hele tiden har meldt ud, og hvad vi forventede ville blive resultatet lige fra forsøgets start, udtaler DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

Vejdirektoratet konkluderer, at to modulvogntog vitterligt kan erstatte tre almindelige vogntog, og at modulvogntogenes kapacitetsudnyttelse ser ud til at være bedre end hos andre lastvognstyper.

Det harmonerer ifølge Ove Holm fuldstændigt med DTLs opfattelse af, at modulvogntogene er et vigtigt instrument til både at øge produktiviteten og mindske CO2-udledningen i det danske transporterhverv.

- Vejdirektoratet konkluderer også, at trafiksikkerheden for lastvogne umiddelbart ser ud til at være højere på de vejstrækninger, hvor modulvogntogene kan køre. I tillæg til, at der så også er samfundsøkonomiske gevinster ved modulvogntogene, er det vanskeligt at finde seriøse argumenter imod en større brug af modulvogntog – ikke mindst i Europa. Det er særligt på de lange stræk, at modulvogntogene har deres helt store styrke, slutter Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094