23948sdkhjf

Slesvig-Holsten kræver ny bro over Femernsund

Forbundsregeringen i Berlin bliver nu mødt med et krav om yderligere opgradering af de tyske landforbindelser til den danske Femern tunnel.

Forbundsregeringen i Berlin bliver nu mødt med et krav om yderligere opgradering af de tyske landforbindelser til den danske Femern tunnel.



Det er parlamentet i delstaten Slesvig-Holsten, der har vedtaget at øge presset for at få fjernet den flaskehals, som den eksisterende bro over Femernsund ventes at udgøre, når Femern-tunnelen tages i brug i 2022. Det sker med et krav om at få sat en fast forbindelse over eller under Femernsund på den såkaldte Bundesverkehrswegeplan, der er en liste med prioriterede nationale infrastrukturprojekter.

Føjer forbundsregeringens den nordtyske delstats krav, så vil det betyde, at er kommer dobbeltspor på hele banestrækningen mellem Hamborg og København.

Det skriver ing.dk med Lübscher Nachricthen som kilde.

Transportministeren i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer (SPD), har netop drøftet projektet med forbundstrafikminister Peter Ramsauer (CSU). En talsmand for Ramsauer har angiveligt udtalt, at Berlin forholder sig særdeles positivt til forslaget om en ny fast forbindelse mellem øen Femern og det tyske fastland.

I Femern A/S, der står for det danske tunnel-projekt under Femern Bælt, siger adm. direktør Claus F. Baunkjær til ing.dk.

- Vi er naturligvis glade for ethvert tiltag, der kan forbedre infrastrukturen i hele Femern Bælt-korridoren yderligere,

Han understreger, at en eventuel ny forbindelse over Femernsund et er et rent tysk anliggende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189