Maersk Line mister særstatus i A.P. Møller-Mærsk-gruppen
A.P. Møller-Mærsk's adm. direktør Nils Smedegaard Andersen vil satse på fire ben i fremtiden.
Verdens største containerrederi, Maersk Line, bliver nedprioriteret i de kommende år, når A.P. Møller-Mærsk-gruppen skal investere. Det bliver i stedet Maersk Oil, APM Terminals og boreselskabet Maersk Drilling, der kan de frem til offensive investeringer i de næste tre-fire år.
De tre datterselskaber skal sammen med Maersk Line udgøre de fire ben i A.P. Møller-Mærsks kerneforretning fremover.
Det fortæller adm. direktør Nils Smedegaard Andersen til Morgenavisen Jyllands-Posten.
- Langt den største del af vores årlige investeringer vil gå ind i de fire vækstområder. Man kan tage Maersk Line ud af ligningen, fordi vi ikke skal bestille nye skibe de næste tre år, så hovedparten af vores investeringer vil ligge på de tre andre forretninger, siger Nils Smedegaard Andersen ifølge dagbladets hjemmeside jp.dk.
Plads til de småSatsningen på de ”fire ben” betyder ifølge Smedegaard Andersen, ikke, at de øvrige forretningsområder i koncernen som Maersk Tankers, Damco, Svitzer m.fl. bliver lagt på is investeringsmæssigt.
- Når der er en god mulighed for et godt afkast, investerer man. Men vi vil ikke sige, som vi f.eks. gør på terminalerne og olie, at vi vil have det som mål at investere x antal milliarder om året. På de andre områder er vi mere opportunistiske.
A.P. Møller-Mærsks topchef vil ikke udelukke større opkøb i fremtiden, men oplyser, at det ikke ligger lige for.
Langt lysBaggrunden for tilbageholdenheden med nye investeringer i Maersk Line skyldes ikke alene den aktuelle overkapacitet på markedet.. Smedegaard Andersen fremhæver behovet for at kunne investere mere langsigtet. Det kniber gevaldigt på containerskibsmarkedet i øjeblikket på grund af det ustabile rateniveau. Han tror dog på en stabilisering på lidt længere sigt.