Klar til certificering af private bevæbnede piratvagter
Et par måneder inden FN`s internationale maritime organisation forventes at vedtage en ISO-certificering af private vagtselskabet, er de første danske selskaber klar til at blive certificeret.
Det forklarede formanden for Sikkerhedsbranchen, Kasper Skov Mikkelsen, på et møde i Danmarks Rederiforening i dag. Allerede nu er kravene til en international certificering klar, og det har fået flere vagtselskaber til at investere tid og penge i den internationale godkendelse, der har til formål at sikre kvaliteten af de sikkerhedsvagter, som rederier verden over i stigende grad bruger som en del af bestræbelserne på at forebygge og forhindre kapringer, især i farvandet ud for Afrikas Horn, men også i stigende grad på vestkysten af Afrika.
Netop status for hvordan det går i praksis med at sikre kvalitet i håndtering af pirattruslen var temaet for mødet i Rederiforeningen.
Vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening var efter mødet tilfreds med status for, hvordan branchen håndterer pirateriet.
- Overordnet er jeg meget tilfreds med de foreløbige resultater af de mange forskellige tiltag og aktiviteter, vi arbejder med for at sikre, at vores medlemmer kan drive skibsfart på et højt kvalitativt niveau – også når det drejer sig om at forebygge og bekæmpe pirateri. Som branche kan vi glæde os over et seriøst og konstruktivt samarbejde med myndigheder, vagtselskaber, fagforbund, jurister og andre, der har en aktie i at håndtere dette vanskelige problem. Jeg er glad for, at vi og vores samarbejdspartnere i denne situation er i stand til at arbejde professionelt, målrettet og med den kvalitet, som kendetegner dansk skibsfart, sagde vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen efter mødet.
Opdateret dansk våbenlovPå mødet deltog også en repræsentant fra Justitsministeriet, som understregede, at den nye danske våbenlov, som har til formål at gøre det mere fleksibelt og nemmere at tage bevæbnede vagter om bord på danske handelsskibe, fungerede problemfrit og efter hensigterne.
Dr. jur. og lektor ved Syddansk Universitet, Birgit Feldtmann, gennemgik spørgsmålene om den juridiske ansvarsfordeling mellem vagter og skibets kaptajn. Dette område præges af en række forskellige nationale og internationale love, hensyn til menneskerettigheder, kontraktspørgsmål, forsikringer, maritime reguleringer, som rederierne skal forholde sig til under sejlads i de piratplagede farvande.