DTL: Nordisk sammenhold i Oslo
Nordic Logistics Association afviklede torsdag/fredag sin første ordinære generalforsamling og møde i Oslo siden stiftelsen i januar måned i år.
NLA bestående af de tre skandinaviske organisationer DTL, NLF og SÅ samt det finske SKAL som associeret medlem kunne efter otte måneders eksistens konstatere, at der på en række punkter har været succes med at få tyngde bag ved afgørende erhvervspolitiske temaer, når sager har skullet bæres frem i de respektive hjemlande og i EU's institutioner.
Social dumping, herunder cabotage og ikke mindst konsekvenserne heraf, er en vigtig sag for den nystiftede organisation. Møder med beslutningstagere i Kommissionen og Europa-Parlamentet har i den korte levetid slået NLA fast som det nordiske talerør for vognmændene og dermed samlet 21.000 transportvirksomheder om sagen.
Det var da også generalforsamlingens klare holdning, at cabotage, social dumping og de sociale effekter af dette for erhvervet fortsat skal have topprioritet i det kommende arbejdsprogram.
Også andre sager har NLAs bevågenhed: Sagen om det svenske politis pludselige stop for 40 tons transporter i grænseoverskridende trafik har været lakmusprøven på, om organisationen også kunne agere hurtigt og effektivt i forhold til de nordiske regeringer. Det lykkedes, da sagen hurtigt blev løst, og tilstandene normaliseret.
Kilometerafgifter drøftes intenst i flere af medlemslandene, og NLA er derfor også et oplagt forum for en drøftelse af denne udfordring.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der fortsætter som formand for NLA, mener, at organisationen har fundet sine ben hurtigere, end man egentlig skulle forvente.
- Det har selvfølgelig været en udfordring at få gjort klart, at der her ikke her var tale om endnu en organisation på transportområdet men derimod en sammenslutning af eksisterende organisationer. NLAs direktion har gjort et stort stykke arbejde for at markedsføre NLA som den nordiske stemme i EU.
- Det vigtigste resultat af mødet var dog, at det blev bekræftet at NLA er sat i verdenen for at være konkret, konstruktiv og målrettet. Det er ikke en romantisk forestilling om nordisk samarbejde men derimod et direkte og fokuseret samarbejde med blik for resultater. Det er af meget høj værdi for vognmænd i Norden, at dette kan lade sig gøre, udtaler Erik Østergaard.