23948sdkhjf

Brændstofbesparelse og sidegevinster

Der kom mange guldkorn på bordet i går, da Syddansk Logistik Forum afholdt en konference med temaet ”Spar på de dyre dieseldråber”.

Der kom mange guldkorn på bordet i går, da Syddansk Logistik Forum afholdt en konference med temaet ”Spar på de dyre dieseldråber”.



Der var mange gode indlæg, som alle kan hjælpe lastbilejere og vognmænd med at få forbruget af brændstof reduceret - og samtidig måske endda score et par sidegevinster, såsom lavere slidtage, færre skader og dermed lavere forsikringsomkostninger, samt måske et bedre image ude i trafikken.

Formand for Syddansk Logistik Forum Henry Dyrlund (billedet) åbnede og lukkede konferencen.

Transportchef Henrik Ringskær fra SPF Danmark i Vejen, fortalte hvordan man alene ved blot at måle på forbruget i et år havde fået brændstofforbruget i virksomhedens vognpark til at falde med hele 11,92 procent, svarende til 2,4 mio. kr. over samme periode.

- Og så er vi slet ikke begyndt at uddanne personale eller benytte andre tiltag, fortalte Henrik Ringskær.

Jan Ankersen fra Falck Sirius gav et godt indlæg om selskabets avancerede flådestyringssystem, som kan være med til at forbedre kørestilen og brændstofforbruget, og derved optimere driften.

Det kræver dog en ledelsesmæssig indsats. Det er ikke nok bare at montere systemet i form af en boks og så tro det er det, selv om der også er et display i instrumentbrættet som honorerer kørslen med forskellige farver, alt efter indsatsen eller mangel på samme.

- Falck Sirius er et ledelsesværktøj, der kræver en opfølgning fra ledelsen for at ændre på adfærden, sagde Jan Ankersen, der siger, at man kan forvente en brændstofbesparelse på ca. 3,5 procent ved implementering af systemet.

Lastbilproducenterne er også med

Fra Scania gav driver training coordinator Erling Petersen en række bud på både dagens og morgendagens lastvogn med alle de former for tiltag til en mere effektiv drift som Scania tilbyder. Det være sig bl.a. udstyr som Scania Active Prediction, som er en aktiv cruisecontrol, der er GPS baseret og som kender topografien og dermed kan kontrollere gasgivningen, så den er mest optimal.

Erling Petersen fortalte også om Ecolution, der er et helt koncept, som består af fire forskellige elementer: køretøjet, vedligeholdelsen, chaufføren og coaching.

Erling Petersen anslår at der er mulighed for at optimere driften så man kan spare ca. 15 procent brændstof.

Vigtige elementer

Kurt Theis Henriksen fra energiselskabet OK kom med et godt indlæg omkring smøreolie og det vigtige i at anvende den korrekte smøreolie, speciel med de nye og meget følsomme motorer, der anvendes i dag. Brændstofbesparelsen anslås af Kurt Theis Henriksen til at være ca. 2 %.

Christopher Mercado fra olieselskabet Shell førte forsamlingen ind i de nye tider på brændstoffeltet med Shells nye brændstofprodukt på dieselområdet, FuelSave. Christopher Mercado anslår besparelsen ved at anvende det nye dieselprodukt til ca. 3 %.

Og så er der lige dækkene

Fra Bridgestone kom teknisk chef Jørgen Konnerup med et indlæg omkring hele dækproblematikken, der har særdeles stor indflydelse på såvel brændstofforbrug som trafiksikkerhed. Der ligger store besparelser i at anvende de korrekte dæk til formålet - og altid med det korrekte dæktryk.

Jørgen Konnerup henledte også opmærksomheden på de store ekstra brændstofomkostninger, der følger med, når et lastvognstog kører med en eller flere aksler, som er ude af sporing. Få procent i afvigelse kan betyde et voldsomt forøget brændstofforbrug. Anvendelsen af nye effektive dæktyper kan ifølge Jørgen Konnerup give op mod 5 procent besparelse.

Den vigtigste person

Chaufføren er dog uden tvivl den vigtigste person, når transporten skal være en succes med de laveste mulige omkostninger. Kørerlærer Leif Roed Jacobsen fra EUC Lillebælt i Fredericia ridsede flere problemstillinger op i forhold til chaufførernes adfærd. Det er dog forhold som man kan forbedre ved at gennemgå et kursusforløb og EUC Lillebælt kører mange forskellige kursustilbud, hvor det også er muligt at lære at køre både defensivt og brændstoføkonomisk.

Leif Roed Jacobsen sagde at man altid har mulighed for at forbedre kørslen med op til 15 procent i brændstofbesparelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063