Stort brobyggeri
Brobyggeri i forbindelse med Herning-motorvejens udfletning.
Umiddelbart ser brobyggeriet ud for Exxit 59 lidt syd for Hornstrup-tilkørslen på E45 ikke ud af ret meget. Men ved nøjere syn, er der dog tale om en meget stor bro.
TTN har haft lejlighed til at besøge anlægsområdet for den nye Herning-motorvej og har derfor også haft mulighed for at kigge nærmere på broen, som skal føre det nordgående spor fra E45 og ud i Herning / Midtjyske motorvej.
Motorvejsbenet, som skal gå gennem røret, bliver en halv motorvej, bestående af en 8,5 m bred kørebane med to vognbaner, et 2,5 meter bredt nødspor og yderrabatter. I alt 12,5 meter mellem forkant autoværn og 13,5 meter mellem tunnelvæggene. Vognbanerne er samtidig ca. 145 meter lange - fra kantbjælke til kantbjælke.
Tunnelen er forsynet med lys, som skal være tændt døgnet rundt, ifølge de nye krav, som er blevet standard på europæisk niveau.
Trafikanter der kommer nordvest fra af Midtjyske motorvej, og som vil ind på Exxit 59/DTC, når motorvejen er færdig, skal dreje fra allerede ved Grejs-frakørslen og køre på en del af den gamle rute 13 frem til Transportcenteret.
Vejdirektoratet forventer, at Midtjyske Motorvej mellem Ølholm og Vejle – inklusiv Motorvejskryds Vejle og den udvidede E45 mellem motorvejskrydset og Vejle Nord – kan åbnes for trafik i slutningen af 2013.