23948sdkhjf

IAA: MAN viser fremtidskoncept

Den tyske lastvognsproducent MAN, der i dag er en del af VW-gruppen, viser på IAA også et mere fremtidsbetonet indslag.

Den tyske lastvognsproducent MAN, der i dag er en del af VW-gruppen, viser på IAA også et mere fremtidsbetonet indslag.



Det sker i form af et komplet vogntog, der skiller sig markant ud fra nutidens køretøjstyper. Det nye sættevogntog Concept S er MANs fremtidsvision om hvordan man kan lave et vogntog, der markant sparer brændstof. Hele 25 % vil man kunne spare, hvis et komplet vogntog så ud som Concept S.

Man har fundet løsninger ved at studere naturens eget design, idet MAN har ladet sig inspirere af formen på en delfin, som er noget af det mest aerodynamiske man kan finde i havet. Den legende lethed hvorpå en delfin svømmer - næsten uden at bruge kræfter - har været udgangspunktet.

MAN har tidligere vist Concept S i fuld skala, men nu har man sammen med trailerproducenten Krone også udviklet traileren i fuld skala. I følge kilder er traileren AeroLiner i øvrigt bygget ved Bernard Krone i Hvam.

Mange vil så spørge: hvorfor sætter man så ikke omgående dette vogntog i produktion?

Forklaringen er imidlertid, at det gør man desværre ikke endnu, idet besparelsen på de 25 procent brændstof kun kan opnås ved at højden og længden på traileren skal tilpasses nøjagtigt - og det betyder at vogntoget i den nuværende form er både for langt og for højt til at kunne blive godkendt under den eksisterende europæiske lovgivning.

Derfor er projektet også en appel fra MAN til politikerne om, at skal man for alvor finde besparelser på brændstof og CO2 m.m., så skal der også en god portion politisk vilje til.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062